Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fixter
#1456210
Tjena, vet det finns flera trådar avseende AC problematik och har läst men kan inte finna något liknande mitt fel.

Tyckte AC'n kylde dåligt, så var in på Autoexperten som konstatera att den hade lågt med kylmedium så det fyllde dom på. Har även själv bytt kupéfilter.

Problemet är att när bilen är kall så kyler den som den ska, eller om det inte är som nu 30grader varmt ute.

Efter man kört ett tag så märker man hur den slutar kyla, och mer går mot "vanlig" luft, nästan så att den blåser varmt istället.

Tycker även att luften känns "fuktig" och luktar lite konstigt, ungefär som när luftvärmepumpen växlar och går över på värme i hemmet, dvs den får en lite av den "värme" doft!

Någon som stött på liknande problem, jag kan ha den på lägsta men det kommer ändå ingen "kyla"
#1456255
När den slutar kyla efter ett tag finns är det ofta antingen magnetkopplingen som är sliten eller tempgivaren till evaporatorn som gett upp. Magnetkopplingen finnns det massor massor på forumet om hur man kollar. Om tempgivaren ger upp och visar fel värden får man vara lite kreativ när man felsöker. Har själv bytt på min och en grannes bil. Det finns 3 tecken på felaktig tempgivare 1 varm kvalmig luft uteblven ventilation, 2 isiga rör kompressor torpedvägg, 3 stor vattenpöl under bilen efter parkering Det är inte säkert att det går att få fram en felkod om tempgivaren säger att det är 10 grader när det i verkligheten är minus 10 så finns det inte en felkodsläsare som kan se det, möjligen kan man få svar att det är ett orimligt värdeTempgivaren styr så att kompressorn kopplar på och av och förhindrar att systemet fryser ihop. Felsökning tempgivare! När det slutar kyla blir luften varm och kvalmig och luftströmmen in till kupen upphör nästan helt, det är lätt att tro att det slutar kyla men det är tvärtom det kyler hela tiden men evaporatorn är en isklump och hindrar all luft till kupen när det hände mig drog jag på full fläkt och det fick till följd att jag fick små snöflingor ur luftutsäppen till barnbarnens förtjusning när det sker stanna öppna huven och kolla rören som går från kompressor och genom torpedväggen, är dom kalla och isiga så skulle jag sätta en slant på tempgivaren. Ett annat tecken är att efter bilen varit parkerad ett tag så blir det en STOR vattenpöl av kondensvatten under bilen lite vatten är normalt. Lycka till i felsökningen
av Erik Å
#1456290
Om förångaren fryser så upphör fläktblåset nästan helt trots att man kör fläkten på max plus att fläkten låter som en humla instängd i en glasburk :-D
Men du har nog med stor sannolikhet för stort spel i kopplingen, det blir så efter några år.
av Fixter
#1456297
tackar, har för mig jag tror dom sa något om de faktiskt nu när jag tänker efter.
Ska kolla lite om hur man kan lösa det, är det askrångligt? jag kan skruva men oftast väger tid mer än pengar så då lämnar ja in
#1456301
Tempgivaren är enkelt att byta såg av en slump en bild här i forumet där den är med. Om du skrollar till sidan 5 (i alla fall i dag kommer att hamna längre bak med tiden) i den här forumsdelen så finns det ett inlägg som heter VATTEN PÅ GOLV FÖRARSIDA på andra fotot syns givaren högst upp vit med en grön kontakt ovanför gaspedalen sitter med bajonettfattning vrid ett kvarts varv och ta ut.
Användarvisningsbild
av wissel
#1456322
Lite värden om du vill kolla Evaporator tempgiv.
Resistans:
-40 °C = ca 91,8 kΩ
-30 °C = ca 48,4 kΩ
-20 °C = ca 26,6 kΩ
-10 °C = ca 15,2 kΩ
0 °C = ca 9,0 kΩ
10 °C = ca 5,5 kΩ
20 °C = ca 3,4 kΩ
30 °C = ca 2,2 kΩ
40 °C = ca 1,5 kΩ
50 °C = ca 1,0 kΩ
60 °C = ca 0,7 kΩ
70 °C = ca 0,5 kΩ
80 °C = ca 0,3 kΩ
90 °C = ca 0,2 kΩ
av Fixter
#1456327
Tack Wissel !

Var ute o gjorde lite ärenden, när bilen var kall från garaget så hade den slagit till, sen körde jag kanske 15 minuter, stanna bilen o gjorde ett ärende ungefär 10minuter ,därefter körde jag 10 min då märkte jag hur det börja bli varmt, så stanna o öppna o lyste ner, såg då att magneten var stillastående, så tror det är att den börjar ge upp. kollade videon på mackansgarage, o är väl inte skitjobbigt o byta vad det verkar, men då är frågan hur sugen jag är på att göra det själv
#1456342
Verkar ju mer som magnetkopplingen men ta bort tempgivaren och mät motståndet med en multimeter enligt wissels utmärkta tabell så kan du eleminera en orsak. Det är enkelt och kostar inget.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]