Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456138
Pga läckage i ett av rören till AC kompressorn måste detta bytas ut. Frågan är hur man byter dessa, hur pass mycket måste man bort med för att komma åt? Är hyfsat van på att meka men skulle behöva en ”walk through” för uppdraget. Systemet är tomt på gas så den biten är lugn.

Någon som har nån hjälp att komma med?
#1456168
Hej! Det är en god fråga, spontant skulle jag säga att åtminstone röret på förarsidan förarsidan är enkelt att byta, lite mindre säker på passagerarsidans. Ett tips är att skaffa en uv-ficklampa, så kan du eventuellt se var det har läckt.

Jag bytte nyligen kondensorn på min V70 -07, så jag tänker att jag berättar hur jag gick tillväga för att komma åt den i alla fall. Jag tror att det blir enklast om du river ner fronten, såg någon på youtube som gick in från motorummet och då fick demontera hela kylaren, verkade heltokigt.

Innan du börjar föreslår jag att du går till Volvo och beställer nya o-ringar, åtminstone där slangarna ansluter till kondensorn. Köp också lite kompressorolja att fetta in de nya ringarna med, tex från biltema.
Du behöver:
  • Nya o-ringar, åtminstone där slangarna ansluter till kondensorn, köps enklast på bilia
  • Kompressorolja att smörja in de nya o-ringarna med
  • Hylsor, 8 och 10 mm
  • Torxbit T25
  • Verktyg för att trycka in clips, till exempel ett litet dorn
  • Litet spärrskaft, rekommenderar 1/4"
  • Skruvdragare (inte strikt talat nödvändigt, men jag vill minnas att det är ca 15 skruv i kylarhållaren...)

Så för att komma åt kondensorn:
  1. Börja med att plocka av de två plastskenorna som sitter till höger och vänster på bilens front, använd någon slags plastverktyg.
  2. Plocka T25 i vardera hjulhus samt clips som sitter under bilen, några centimeter framför hjulhusen. Var försiktig med clipsen, de kan vara sköra.
  3. Plocka bort clipsen som sitter ovanför kylaren/kondensorn i motorrummet, tror det är 5 eller 6 stycken.
  4. Ta de två skurvarna som håller fast fronten i bilen, tror de är 10 mm. Jävligt lätta att tappa in i stötfångarna, och halvkul att fiska ut.
  5. Lyft av fronten lite.
  6. Koppla loss kablar till dimljus fram och spolarvätska till lyktorna om du har faceliften.
  7. Plocka bort fronten helt, ställ den stabilt. Blåser lätt omkull och blir repad, fråga mig hur jag vet...
  8. Plocka bort tråget som sitter under kondensorn. Två 10 mm tror jag, en på vardera sida, hur enkelt som helst.
  9. Plocka bort kylarhållaren, tror jag den heter. Stor svart metallbalk kan man säga, ligger över lyktorna och ut över kylaren. Sitter med en massa 8 mm skruv uppåt. De tre mittersta skruvarna vill du hålla reda på. Den i mitten är "unik", och de två näst mittersta är också av annan längd än resten. Sitter också med två skruv in i lyktorna och två in någonstans mot mitten (framifrån alltså).
  10. För att få loss kylar-hållaren helt måste man koppla loss huvöppningsvajern och lite annat kul. Det tyckte jag kändes onödigt. Ställ en liten pall framför förarsidans lykta och "vik" ut kylarhållaren, och ställ den på den.
  11. Demontera luftriktande plastdetaljer. Var försiktig med eventuella clips.
  12. Till kompressorn går det två slangar, en på förarsidan och en på passagerarsidan. Den på förarsidan vill jag minnas är en 10 mm. Var mycket försiktig när du tar loss den på passagerarsidan. Den sitter med världens klenaste m6-skruv, som jag givetvis drog av. Inte hela världen att borra ut, men roligare att slippa.
  13. Kondensorn sitter med 4 skruvar "bakifrån", dvs in från motorummet. De kan vara knepiga att komma åt, men inte särskilt svårt med ett litet spärrskaft och förlängare.
När du återmonterar, glöm inte att smörja o-ringarna med kompressorolja. Eftersom "kylarhållare" definitivt inte är korrekt term har jag markerat vad det är jag faktiskt menar på den här bilden (som jag lånat från wikimedia): https://imgur.com/a/mjUBVE8
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]