Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455912
Hej
Jag tänkte köpa en billig V70N eller S60 till sonen för att vi tillsammans på sikt ska bygga A-traktor.
Men vi är samtidigt sugna på att skruva tillsammans och p.g.a. detta tänkte vi köpa ett objekt/GDS bil.
Vi har tittat på en del 5-10 000kr objekt, några med rasade växellådor och några med rasade motorer.
Tanken är att hitta en manuell bil AWD för att passa som A-traktor.
Jag har tillgång till bra verkstad och motorlyft och spontant när jag kollat lite videos verkar det nästan enklare att lyfta ur och byta motorn jämfört med att byta växellådan.
Men jag behöver lite insikt och råd från någon som vet. Vad är enklast? Köpa ny och byta växellåda eller motor? :-)
#1455924
Vitsen med AWD är såvitt jag förstått att slipper lasta ner bilen för att få rätt tyngd över drivaxeln. Men att köpa en trasig AWD bil gör mej kallsvettig med tanke på allt skruvande och kostnaderna. Risken är att man tappar focus på att grabben vill ut och cruisa och inte bosätta sig i ett garage.
Om man vill satsa på AWD så köp en bil som fungerar från början, det lönar sej.
Om man vill skruva så satsa hellre på en FWD med sugmotor, det blir nog skruva så det räcker...
Detta är bara mina åsikter förstås :-)
#1455926
Tack för ditt svar.
Ja, det är ju precis som du säger smidigt att lasta en massa betong eller extra vikter i bilen för A-traktor, därför är just awd väldigt attraktivt.

Men kan du specificera lite mer exakt vad det är med Volvos AWD bilar som gör dig kallsvettig och inte rekommenderar en sån som renoveringsobjekt?
Motorn är ju densamma.. är inte grundväxellådan också densamma och sen en fördelningslåda som skiljer åt?

Vad är det som blir dyrare och kan krångla mer i en V70 AWD jämfört med V70?
Jag är novis här, så min fråga kanske är lite "basic" men jag är öppen för alla tips jag kan få :)
#1455934
Hej.Varför inte satsa på en awd med automatlåda istället så slipper ni att spärra växlar. automatlådan kan man även växla manuellt men sekvensiellt.Det som kan krångla mer på en awd är en hylsa mellan växellådan ock fördelningslådan som är av dålig kvalitet. Det händer även att fördelningslådan ger upp,sedanhar ni ett kardanrör/mellanaxel som egentligen inte är renoveringsbart för en vanlig dödlig.Sedan har du en slutväxel som på nyare bilar typ:2005 har haldexstyrning,styrs med eletronik,dom äldre hade en mer mekanisk diff. Sedan finns ju två drivaxlar till med knutar och damasker. Men satsa på fyrhjulsdrift i allafall,allting behöver inte gå sönder,om det gör det så finns det massor av reservdelar. Jag själv har gjort A-traktor av en xc70 -02 med 2,4T motor ock automat ,samt en xc90 -06 med 2,5T motor ock automatlåda,var inte rädd för en bensinare dom varvar inte mer än ca 1250v/m på treans växel när det går 30km/tim inte mycket mer än tomgång.Trots det ska ju alla ha diesel.Valet är erat Mvh.CG
#1455936
Supertack CG för ditt svar.
Jo, jag har förespråkat automat p.g.a.enkelheten ombyggnationen så man inte behöver göra någonting med spärr av växlar osv. Verkar supersmidigt.
Grabben tjatar dock om Manuell och efter att jag kollat på nätet så verkar det superenkelt att köpa färdiga plåtskivor utskurna med både borrhål och mall för växlarna R 1,2,3. Verkar väldigt enkelt ändå, ett jobba på någon timma för att spärra. Men jag förstår verkligen din rekommendation med automat då INGENTING behöver åtgärdas.
Fördelen med manuell är kanske att han får öva lite koppling och växling inför kommande körkort sen :-)

Men som sagt.. ingen som har koll på ifall det är bättre att köpa bil med rasad/dålig växellåda eller motor. Kändes ändå som ett motorbyte är likvärdig eller rent av smidigare att göra än ett växellådsbyte ;-)
#1455960
Hej igen,utan att ha gjort var sig det ena eller andra av operationerna ,så måste troligen växellådan bort om det ska finnas plats att plocka ur motorn uppåt. Ett tips från mig är att ni köer en rephandbok,Tex:Haynes som dessutom är på svenska,finns för V70+S80 i samma bok.Då har man iallafall ett moraliskt stöd. Beslutet kanske finns i boken.Lycka till,CG
#1455962
Hej igen och igen.Ang.Spärrning med spakplatta,är det över huvudtaget lagligt,kanske om dom kan plombera skruvarna.Det är trots allt du som är ansvarig som skriver under pappret som vårdnadshavare / Byggare av fordonet. Bra fråga egentligen ska kolla det idag,Återkommer i ärendet..CG
#1455995
Vad gäller spärrning av adapterplatta så tror jag det är absolut lagligt med den lösningen. Precis som du säger räcker det med att t.ex borra ur skruvskallarna så det inte går att demontera efteråt.

Vad gäller växellådan så tror jag inte själva lådan måste ur bara för att lyfta motorn uppåt. Trodde vara man lossade låda från motor och sen lyfter motorn rakt upp.
Men det är just därför jag frågar här på forumet och hoppas få svar från någon som kanske gjort båda jobben.
Jag har idag motorlyft men ingen fordonslyft.
Att ta ur enbart växellådan såg extremt svåråtkomligt ut och hela fjäderbenet och hjulhuset såg ut att behöva renas för att komma åt.... Spontant kändes jobbet med växellåda i samma svårighetsgrad som ett motorbyte.

Men som sagt, tips från någon som gjort jobben mottages gärna.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]