Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456017
Hejsan.Du har rätt om spärrningen,både OPUS och DEKRA sa att det dög ,men att det skulle vara jävligt svårt att återställa,ta gärna kort på det du gjort sa dom.OM växellådan ska sitta kvar på plats vid ev.motor byte ,tänk på att du har svänghjul ,tryckplatta samt ingåendeaxel till växellådan gömt inuti kopplingskåpan,det gör att du måste sidoförflytta motorn uppskattningsvis 15-20cm åt höger den platsen finns inte. Möjligen att det skulle funka med en automatväxlad dä du lämnar det mästa kvar i kopplingskåpan det är ju endast flexplattan som startkransen sitter på som ska med upp.Möjligen om man strippar motorn på sånt som sticker ut på höger sida,som remskivor fästen ock sånt.Då kanske det räcker för att flexplattan ska gå fri. På dom flesta nyare bilar tar man troligen både motor & låda neråt istället eftersom det är så djävulskt kompakt och trångt.Det gäller möjligen V70 också..CG
#1456310
Ok. Tackar så hjärtligt för dina svar CG/race02 men det känns som du spekulerar ungefär på samma nivå som jag :-)
Jag "tror" inte man behöver plocka ner växellådan vara för att lyfta motorn uppåt på en V70. Försökt kolla videos där dom inte gör det, men det är möjligt att dom haft automatlådor.

Men är det verkligen ingen här på forumet som själv HAR lyft ur motor och manuell låda som kan konfirmera eller dementera? Hur stor är.omfattningen på växellådasbyte kontra motorbyte och måste växellådan alltid ut för att lyfta motorn?
#1456369
Jo, det är just hans videor jag kollat på.
Vem det är svårt att själv kolla på videos på Youtube och utav det bedöma om jobben är likvärdiga eller det ena jobbet är lättaren det andra.
YouTube all ära men tips direkt från någon som vet är värt mer :-)
#1457313
En sak som är värt att nämna är att det inte får vara för snål takhöjd om man ska lyfta ur motor + låda. Hela paketet måste lutas ganska kraftigt för att få plats att lyftas ur och det innebär att det måste lyftas ganska högt. Så har man ganska normala 2.40 i takhöjd kan det bli knepigt. (Jag har bara gjort operationen med automatlåda, så jag passar på frågan om manuell låda.)

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]