Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455857
Hej, min s60 t5 med BSR steg 1, B5234T4, har gått ojämn den senaste tiden. I början trodde jag det var en dålig tändspole, det hände enstaka gånger att den misstände (trodde jag), och ryckte till en eller två gånger, och sen inget mer. Sedan har det hänt oftare och oftare, och nu händer det minst en gång varje gång jag kör. Nu rycker det inte bara till, utan efter rycken blir det som ett mjukt varvstopp i en sekund, och sen går det som vanligt igen. Jag har med en ppc3 läst felkoder och fått fram:

0x130A Luftläckage insug
0x261A Adaptiv lambdareglering, bank 1

Med min brors universala läsare fick vi en som var "too rich fuel mixture".

För någon vecka sen var jag påväg hem, och gasade kanske lite mer än jag brukade när den var kall, och bara 1-2km från jobbet i en hyfsad uppförsbacke på 5:an i 80km/h (med farthållare), efter att den ryckt och fått som ett mjukt varvstopp som jag nämnde tidigare, fick jag upp "nedsatt motorprestanda" på informationsdisplayen, och då slutade den svara på gasen helt och hållet och sjönk i varv som att jag helt hade släppt gasen. När den sjunkigt till ungefär tomgång började den hacka fram något fruktansvärt, och man hörde växellåda och drivlinan "smälla" när den belastades fram och tillbaka. Jag lyckades svänga av och stannade och läste felkoder, och då fick jag: 0x981A Motorstyrenhet, men lambda och luftläckage som jag nämnt innan var borta. Jag startade igen och då gick den som vanligt, men jag vågade inte gasa på något överhuvudtaget, och den gick bra hela vägen hem.

Jag kan tillägga att det tidigare funnits felkoden 0x928C Styrenhet, kommunikationsfel. Men jag har inte märkt någon skillnad före eller efter den dök upp och sen försvann. Motorn är också väldigt seg att komma upp i varv, både när jag tomvarvar, och när jag växlar ner utan att rev-matcha. Den sjunker också extremt fort i varv under cirka 4k, ända uppe vid varvstoppet är det forfarande ganska mycket rev-hang. Kan väl tilläggas att jag jämför med brorsans s60 2,4t med BSR steg 1. Jag har inte heller märkt någon skillnad före eller efter trimmet. Den är också rätt orkelös på tomgång, jag måste gasa rätt mycket för krypkörning, och den är extremt långsam upp i varv när den ligger på tomgång. det händer ibland också att den hostar till en gång när den ligger på tomgång, och sen ligger den stabilt på cirka 600 rpm igen. Orkelösheten är inget problem vid kallstarter då tomgången är förhöjd, då är det inga problem att krypköra.

Jag känner mig rätt uppgiven, för jag har ingen aning vad jag ska börja med att kolla, jag har läst runt lite här om andra som haft samma problem eller felkoder, och för någon var det gasspjället, för någon lmm, för någon lambdasond, för någon magnetventilen, för någon var det bränslefiltret osv. Jag skulle verkligen uppskatta tips på vad jag ska börja med, för jag har ingen aning.
#1455961
Okej, jag kan tillägga att igår när jag körde till jobbet fick jag nedsatt prestanda igen, det var också i en hyfsat kraftig uppförsbacke i 90 km/h när jag hade farthållaren på. Så det verkar va när turbon ska börja ladda. Jag har märkt att det är fruktansvärt mycket insugsljud även fast det är org luftburk, men det kanske är luftläckan jag hör istället? Skulle jag kunna lossa insuget vid lmm och försöka trycksätta hela insuget för att hitta läckan? Jag har också läst lite andra trådar om nedsatt prestanda, och det var folk som skrev att för rik bränsleblandning (som jag har) kan klogga igen gasspjället och göra att det inte fungerar som det ska. Det skulle kanske förklarar ryckigheten och dålig tomgång?

Tack för hjälpen iallafall, jag ska kolla allt i insugsväg!
#1456028
Är det ett väldigt högt ljud så lutar det åt att det är ett läckage du hör. Kolla så att tryckrören sitter fast. Kolla även så att röret som går över motorn inte har spruckit. Min bror hade nyligen bekymmer med sin S60 och det visade sig att röret mellan intercooler och spjället inte satt ordentligt mot intercoolern.

Skulle säga att det är fysiskt omöjligt för fet blandning att klogga igen ett spjäll. Och även om man leker med tanken att den feta blandningen skulle kunna nå spjället så hade den snarast rengjort spjället. Med det sagt så kan absolut ett smutsigt spjäll orsaka problem och det är aldrig fel att göra rent det.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]