Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455836
Hej,
Min 80 åriga far har sen 2005 en V70n han köpte nästan ny. Den började visa olika felmmeddelanden (bla motorservice erfordras) ca 150 mil / 2 mån efter stor service (med kamrem mm) för 14.000 hos Volvo. Han trodde det stod "batterinivå låg" och min erfarenhet från andra bilar är att med dåligt batteri så kan diverse felmeddelanden komma upp. Han hade otroligt nog originalbatteri från 2005 tror vi. Då jag inte ville släppa iväg honom med dåligt batteri så satte vi in ett nytt batteri, men jag missade tyvärr att man tydligen måste ha bilen avstängd i 5-10 minuter innan byte, så nu fick vi SRS lampa. Motorsystem-felet kvarstår. Antisladd-försvann. Volvo meddelade per telefon att de inte har tid att hjälpa honom förrns om ett par tre veckor. Han ska försöka åka ned och få felkoder nollade men om det inte lyckas så tänker jag att jag får köpa en felkodsläsare som klarar SRS eller om någon i Uppsala har sådan kan förbarma sig och hjälpa honom för en rimlig ersättning. Jag hoppas Volvo-verkstan fixar detta på goodwill, då det förhoppningsvis bara är att nolla felkoder.

Det konstiga är att varken före eller efter batteribyte så visar en "vanlig" OBD läsare några felkoder alls, och ingen "motorlampa" är tänd utan bara detta meddelande "motorsystem service erfordras" visas.

Några tips på hur komma vidare?
#1455837
När jag kollade min aktivitet på forumet såg jag att detta uppkommit tidigare, 2013 så spökade tydligen motorlampan, när jag felsökte motorlampan den gången (utan framgång) drog jag bak stolen, jag vet dock inte hur problemet löste sig den gången. Jag drog ju förståss bak stolen denna gång också. Undrar om han har en glappande kontakt under stolen, eller om det var batteribytet som orsakade SRS... Jag hade helt glömt det, troligen minns han inte detta heller.
#1455947
Jag vet inte hur det löste sig förra gången, men denna gången var det iallafall en nollning av SRS (ingen åtgärd) och en switch vid broms eller kopping (jag minns inte) som glappade.
Felsökning (150 mil efter en stor service där det inte är osannolikt att felmeddelandet faktiskt kommit upp även innan) 2000kr, reparation av switch 200kr. Själv hade jag vart på dem jäkligt hårt på en bil som fått varenda service där i 15 år om de inte kan bjuda på en felkodsutläsning så kort efter service. Nå, plus på att de kollade på bilen samma dag trots semester.

Jag måste skaffa en felkodsläsare som funkar till Volvo för att kunna hjälpa farsan. Om någon har nån bra tråd som behandlar dessa så länka gärna till den. Jag har Tech2 kopia för saab (men äger inte längre nån saab) och äger en gammal BMW som hittills räckt med en generisk gammal läsare bara för motorfelkoder. Det vore inte fel med en läsare som klarar lite olika bilar (iallafall broms, SRS och motor), men som inte är alltför dyr. Hade pedalgivaren plockats av en generisk läsare, eller ligger en sådan i nån body-styrenhet så det inte funkar ändå? Sett att VIDA DICE finns för kring 1000kr, då lär man väl vara hemma på en volvo iallafall?
#1456099
De nollade srs men lyckades inte fixa felkoder på kopplingspedalgivare. Flashade om ecm. Mätte givare. Nästa steg byte av ecm enl verkstad. Farsan stannade där. Fick rabatt på felsökning, 1750kr. Man blir nyfiken vad felet kan vara, då jag själv jobbar med fordonselektronikutveckling...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]