Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455810
För länge sedan mätte bilbesiktningen avgasvärdet via avgasröret. Senare när datorer på bilar blev vanliga ,började man lita på dem och kollade bara bilens egen felinformation via OBD kontakten. För ett par år sen vred man klockan tillbaka och började igen att själv mäta avgasvärdet via avgasröret.
Intressant att få veta vilka andra kontakter för ändamålet har ni hittat.
av race02
#1455869
Hej.Måste rätta Libbe ang.OBD uttaget som sitter långt nere på instrumentbrädans Vä-sida,i bästa fall bakom en plastlucka.Menar du att dom skruvar bort plasten som täcker rattstången samt pedalernas ovandel för att koppla in instrumentet i en kontakt som inte finns?. Visst finns det oanvända uttag , men det beror troligtvis på olika utrustningsnivåer.Ha det bra,CG.
Användarvisningsbild
av vetten
#1455872
Bilprovning kollar OBD på alla bilar från och med 2002 årsmodell, 2001 och tidigare kollar dom inte, jag vet det eftersom jag frågade varför dom inte kollade på min V70 2001.
av vjohnj
#1455874
https://www.bilprovningen.se/boka-besik ... troll.html

Kontroll av bilars ombordiagnossystem (OBD) gäller:

Bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg fr.o.m 2002.
Dieseldriven personbil med högst 4 passagerare med totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2004.
Dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och totalvikt av högst 2500 kg fr.o.m. 2006.
Dieseldriven personbil med en totalvikt över 2 500 kg fr.om. 2008.
Dieseldriven lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg fr.om. 2008.
#1455876
vetten skrev: mån 26 jul 2021, 14:02 Bilprovning kollar OBD på alla bilar från och med 2002 årsmodell, 2001 och tidigare kollar dom inte, jag vet det eftersom jag frågade varför dom inte kollade på min V70 2001.
Ok,i Finland är det på bensin redan 2001,diesel efter 2016
av Libbe
#1455885
Det är Airbags + Motorvärden (Avgas) värden som är intressant för BP*....
När jag bessade ! Så stoppade han ALDRIG in något i OBD-Uttaget. (Som sitter vid Vänster Bakom en lucka sidan Vid Huv spaken.)
Däremot var han under rattstång/Pedaler och trixade med ngt instrument?*

Men de kanske gör olika? Dessa Besiktningsaktörer??
av MickeM
#1455908
Libbe skrev: sön 25 jul 2021, 23:43 Finns massor med kontaktstycken på kabelstammar till Volvo!! För olika instruments.............

I mitt fall,när jag besiktat! Har dom aldrig petat in något i ODB-UTTAGET Utan istället använt ngt annat kontaktstycke under rattstången.

Kanske dom gör det idag? Obligatoriskt på Nya Bilar? Men inte på min 07:a iallafall.
Du har fel.

Bilprovningen läser efter relevanta felkoder, och detta utföres via OBD2 uttaget som på V70N är placerat strax ovan kopplingspedalen bakom en lucka.
Även Volvo felsöker via OBD2 uttaget.
I de fall volvo kopplar in sig på annat ställe är det i specialfall för viss felsökning.

Har bilprovningen inte nyttjat OBD2 på din bil har dom fuskat och inte läst alls.
Osannolikt.
Jag tror du har missat det bara, för npgot annat diagnosuttag för felkoder finns inte på V70N.
Visst har tex Volvo adapters för de flesta CAN kontakter, men då för att gå in och mäta upp CAN, ersätta en CAN nod, eller helt bygla bort en CAN nod för felsökningssyfte.
Den utrustningen har inte Bilprovningen.

Dom har en trådlös OBD2 adapter dom sätter i OBD2 uttaget.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]