Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MWave
#1455011
Mitt dörrlås har helt beckat igen, V70 2004. Går inte att rubba en milliliter med nyckeln i.
Fjärrkontrollen har funkat bra ända till batteriet en gång var urladdat :-( , dock lyckades jag få upp huven så det löste sig då.

Någon mer som har haft detta problem och lyckats få igång det
(antar många enbart använder fjärren så fler borde ha råkat ut för detta) ?

Jag har sprutat i 5-56 i omgångar under en tid men märker ingen skillnad. Måste man tar ur låset ? Är det svårt ?

Skandal att bilen bara har ett nyckellås :-o .
av malajo
#1455045
Detta är nog inte ovanligt
Och det är ju så klart smörja som behövs

Jag motionerade bara med massa lås-smörj och så in och ut med nyckel ett bra tag, många gånger, innan man försöker vrida.
Lite värme kan hjälpa oxå

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av MWave
#1455074
Ok

Min nyckel går hur lätt som helst in och ut, men att vrida är helt stumt.

Är det blecken som som följer nyckel som kärvar så cylindern inte släpper eller är det cylindern i sig som kärvar ?
Ska prova mer, men testat under x antal månader. Fick även tips om snabblösande rostspray (typ kylspray) kunde få sakerna att släppa, har testat det med utan resultat.

Någon som plockar ut cylindern och vet hur svårt det är ?
#1455118
jag hjälpte en tjejkompis med hennes v70 för några år sen, nyckeln var helt stum i, bara ösa på med wd40, vicka försiktigt, mer wd40 vicka mer och mer, en halvflaska senare så hade jag vickat försiktigt så det rörde på sig och tillslut så gick det att låsa upp...

så ös på med mer, vicka försiktigt, och bara fortsätta tills det "släpper" lär ta ett tag, men ge inte upp och bryt inte av nyckeln :)
av MWave
#1455296
Tack för hjälpen, har försökt nån timme nu, märker ingen skillnad alls, totalt stum när man vrider.
Har man den utdragen så kan man vicka lite men när nyckeln är i till ca hälften blir det helt stumt när man vrider.

När jag sätter in nyckeln så går den in tills det är ca 2mm kvar tills en skåra i nyckeln, antar det är ok, dvs att nyckeln kommer in helt. Ska det vara helt sumt tills alla bleck är i position, borde det inte vara lite glapp (dvs min cylinder som fastnat och inte blecken)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]