- tis 20 jul 2021, 13:04
#1454936
Hej alla!
Blev precis klar med byte av båda VVT-enhterna på min V70 (2.5T 2006) och upplever nu vissa problem. Under första provkörningen på 2-3 mil märkte jag ingenting alls, men idag när jag gav mig av till jobbet märkte jag att något inte stod rätt till. Ibland när motorn går ner i tomgång går den ojämnt och ryckigt och man hör ett svagt knackande. Detta hände bl.a. när jag körde in på parkeringen imorse, men efter jag stängt av motorn och startade den igen gick den helt normalt. Det finns även en tendens till ett tydligt ryck och medföljande "klonk" om man pressar ner/släpper gaspedalen lite snabbare vid lägre varv. När jag läser felkoderna får jag det enigmatiska felet P0026, vilket verkar indikera att det är något fel med VVT-enheten på insugssidan.
Någon som har en idé vad det kan vara som strular? Kan svära på att jag satte VVT-enheterna och kugghjulen rätt (kollade och dubbelkollade) men allt är så klart möjligt vad gäller mänskliga brister...
Blev precis klar med byte av båda VVT-enhterna på min V70 (2.5T 2006) och upplever nu vissa problem. Under första provkörningen på 2-3 mil märkte jag ingenting alls, men idag när jag gav mig av till jobbet märkte jag att något inte stod rätt till. Ibland när motorn går ner i tomgång går den ojämnt och ryckigt och man hör ett svagt knackande. Detta hände bl.a. när jag körde in på parkeringen imorse, men efter jag stängt av motorn och startade den igen gick den helt normalt. Det finns även en tendens till ett tydligt ryck och medföljande "klonk" om man pressar ner/släpper gaspedalen lite snabbare vid lägre varv. När jag läser felkoderna får jag det enigmatiska felet P0026, vilket verkar indikera att det är något fel med VVT-enheten på insugssidan.
Någon som har en idé vad det kan vara som strular? Kan svära på att jag satte VVT-enheterna och kugghjulen rätt (kollade och dubbelkollade) men allt är så klart möjligt vad gäller mänskliga brister...