Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454936
Hej alla!

Blev precis klar med byte av båda VVT-enhterna på min V70 (2.5T 2006) och upplever nu vissa problem. Under första provkörningen på 2-3 mil märkte jag ingenting alls, men idag när jag gav mig av till jobbet märkte jag att något inte stod rätt till. Ibland när motorn går ner i tomgång går den ojämnt och ryckigt och man hör ett svagt knackande. Detta hände bl.a. när jag körde in på parkeringen imorse, men efter jag stängt av motorn och startade den igen gick den helt normalt. Det finns även en tendens till ett tydligt ryck och medföljande "klonk" om man pressar ner/släpper gaspedalen lite snabbare vid lägre varv. När jag läser felkoderna får jag det enigmatiska felet P0026, vilket verkar indikera att det är något fel med VVT-enheten på insugssidan.

Någon som har en idé vad det kan vara som strular? Kan svära på att jag satte VVT-enheterna och kugghjulen rätt (kollade och dubbelkollade) men allt är så klart möjligt vad gäller mänskliga brister...
av Libbe
#1454938
1 Kugg fel motsvarar 34-37 Grader i duration på Kamaxeln.
Jag kan svära på att insugskammen inte står rätt!
Ditt "Fenomen" låter som det. VVT enheten skall dras Framåt Max i botten! (Samma håll motorn snurrar)
#1454941
Libbe skrev: tis 20 jul 2021, 13:28 1 Kugg fel motsvarar 34-37 Grader i duration på Kamaxeln.
Jag kan svära på att insugskammen inte står rätt!
Ditt "Fenomen" låter som det. VVT enheten skall dras Framåt Max i botten! (Samma håll motorn snurrar)
Det känns som att detta ligger nära till hands, men har svårt att förstå hur det gick till. Jag var mycket noggrann med att se till att VVT-enheten gick i botten under hela processen. Följde alla steg i Vida, naturligtvis även den slutliga justeringen av VVT-enheterna med remmen på för att säkerställa att de står i bottenläge. Ska montera ner skiten igen (suck...) och se hur det ser ut.
#1454942
Libbe skrev: tis 20 jul 2021, 13:30 Har du ngn vän som har VIDA?
Så kan man kolla i VIDA hur dom står
Jag har en vän som har själva läsaren, ja. Tyvärr bor han ganska långt iväg... Biltema har ju annars något don för detta som kanske funkar, det blir plus minus noll när man slår in resa och möda (plus att jag då får köra en längre sträcka med bilen felställd): https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000036593
av Libbe
#1454947
Man kan inte lita på "Markeringarna" alltid. När Volvo personvagnar provkör dessa motorer i motorhallen innan montering! Så finns det inga markeringar på VVT. -Dom stansar man in i efterhand,när man provkört och fått alla värden rätt.
Är man osäker? Använder man Tolk För att låsa Vevaxel o Kamaxlar DÅ ÄR ALLT NOLL! Så får man utgå därifrån.............

Du kmr bara få "För låg signal" på insugningskammen eller "För hög signal" på dom Tradiotionella felkodsläsare..... Så de hjälper ju ej....
#1454948
Libbe skrev: tis 20 jul 2021, 15:02 Man kan inte lita på "Markeringarna" alltid. När Volvo personvagnar provkör dessa motorer i motorhallen innan montering! Så finns det inga markeringar på VVT. -Dom stansar man in i efterhand,när man provkört och fått alla värden rätt.
Är man osäker? Använder man Tolk För att låsa Vevaxel o Kamaxlar DÅ ÄR ALLT NOLL! Så får man utgå därifrån.............

Du kmr bara få "För låg signal" på insugningskammen eller "För hög signal" på dom Tradiotionella felkodsläsare..... Så de hjälper ju ej....
Så det kan alltså vara så att markeringarna på kamaxeldreven och vevaxeldrevet inte stämde sedan tidigare och det är därför det är fel? Eller hur menar du? Kamremmen är bytt en gång tidigare (just nu är den på 26 600 mil). Jag använde tolkar till kamaxlarna och låsverktyg till vevaxeln i enlighet med instruktionerna i Vida. Nolla motorn efter markeringarna, lås samtliga axlar (markeringen stämde precis överallt). Drog runt motorn 4 varv för hand.

Så om VVT-enheten på insugssidan står en kugg fel innebär det alltså att den ska medurs ett snäpp? Jag tänker så här, rätta mig gärna om något är tokigt:

Nolla motorn, lås kamaxlarna. Lossa skruvarna på kugghjulet på insugssidans VVT-enhet. Håll VVT-enheten i botten (medurs) med hjälp av en torx 55 i centrumskruven, fäst sedan skruvarna på kugghjulet igen (precis som man ska göra enligt Vida).
av Libbe
#1454955
Du skrev
Nolla motorn, lås kamaxlarna. Lossa skruvarna på kugghjulet på insugssidans VVT-enhet. Håll VVT-enheten i botten (medurs) med hjälp av en torx 55 i centrumskruven, fäst sedan skruvarna på kugghjulet igen (precis som man ska göra enligt Vida).

Släng Torxen åt Helvetet! Du har ju låst kamaxlarna Du vrider ju för hand VVT rullen medurs
av Libbe
#1454957
När man inte vet om kamaxlarna står rätt, eller om tandhjulsmärken går att lita på:

1 Nolla Vevaxeln (med kamaxlarna ungefär i rätt läge)

2 Ta bort kamrem
3 Nolla kamaxlar (tolk i bakkant)

4 Vrid insugskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
5 (Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Vrid avgaskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
(Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Häng på kamaxelremmen, medan kamaxlarnas tandhjul (VVT) hålls vridna medurs till stopp. (ett i taget)

Justera spännrullen
Ta bort alla tolkar
Vrid veven två varv medurs, stanna på vevaxelns märkning, utan att vrida moturs.
Kolla märken på kamaxlarnas tandhjul mot plastkåpan, dom får inte vara mer än en halv tand fel, helst rakt på.
Kolla/justera spännrullen.

Skruv samman.

Kolla kamaxlarnas adaptionsvärde i VIDA om felet kvarstår

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]