Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454959
Libbe skrev:Du skrev
Nolla motorn, lås kamaxlarna. Lossa skruvarna på kugghjulet på insugssidans VVT-enhet. Håll VVT-enheten i botten (medurs) med hjälp av en torx 55 i centrumskruven, fäst sedan skruvarna på kugghjulet igen (precis som man ska göra enligt Vida).

Släng Torxen åt Helvetet! Du har ju låst kamaxlarna Du vrider ju för hand VVT rullen medurs
Libbe skrev:Det finns ett glapp i vvt rullarna.....så dom går att vrida! Helt normalt......

Är det Drf du vred av bulten kammen?
Jag är mycket väl medveten om att det finns en normalt glapp i VVT:erna, och nej, jag har inte gjort något onormalt när bulten knäcktes. Jag har helt följt Vidas instruktioner och det gick utmärkt på båda VVTerna andra gången. Skruven var kass, det är enda svaret i den frågan, för avgas-VVTn har jag inte haft några problem att spänna fast, och insugs-VVTn gick utmärkt med en ny skruv.

Det jag syftar på med Torx är alltså efterspänningsproceduren man gör när remmen väl är på. Se bild från Vida.
IMG_20210705_211037__01.jpg
IMG_20210705_211037__01.jpg (575.55 KiB) Visad 390 gånger
av Libbe
#1454960
När man inte vet om kamaxlarna står rätt, eller om tandhjulsmärken går att lita på:

Nolla Vevaxeln (med kamaxlarna ungefär i rätt läge)

Ta bort kamrem
Nolla kamaxlar (tolk i bakkant)

Vrid insugskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
(Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Vrid avgaskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
(Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Häng på kamaxelremmen, medan kamaxlarnas tandhjul (VVT) hålls vridna medurs till stopp. (ett i taget)

Justera spännrullen
Ta bort alla tolkar
Vrid veven två varv medurs, stanna på vevaxelns märkning, utan att vrida moturs.
Kolla märken på kamaxlarnas tandhjul mot plastkåpan, dom får inte vara mer än en halv tand fel, helst rakt på.
Kolla/justera spännrullen.

Skruv samman.

Kolla kamaxlarnas adaptionsvärde i VIDA om felet kvarstår
#1454961
Libbe skrev:När man inte vet om kamaxlarna står rätt, eller om tandhjulsmärken går att lita på:

1 Nolla Vevaxeln (med kamaxlarna ungefär i rätt läge)

2 Ta bort kamrem
3 Nolla kamaxlar (tolk i bakkant)

4 Vrid insugskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
5 (Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Vrid avgaskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
(Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Häng på kamaxelremmen, medan kamaxlarnas tandhjul (VVT) hålls vridna medurs till stopp. (ett i taget)

Justera spännrullen
Ta bort alla tolkar
Vrid veven två varv medurs, stanna på vevaxelns märkning, utan att vrida moturs.
Kolla märken på kamaxlarnas tandhjul mot plastkåpan, dom får inte vara mer än en halv tand fel, helst rakt på.
Kolla/justera spännrullen.

Skruv samman.

Kolla kamaxlarnas adaptionsvärde i VIDA om felet kvarstår
Kanon, tackar! Det är i princip samma procedur som står i Vida, och som jag redan gjort när jag bytte VVT:erna, men ska börja där och se om det blir rätt. :)

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]