- tis 20 jul 2021, 17:36
#1454959
Det jag syftar på med Torx är alltså efterspänningsproceduren man gör när remmen väl är på. Se bild från Vida.
Libbe skrev:Du skrev
Nolla motorn, lås kamaxlarna. Lossa skruvarna på kugghjulet på insugssidans VVT-enhet. Håll VVT-enheten i botten (medurs) med hjälp av en torx 55 i centrumskruven, fäst sedan skruvarna på kugghjulet igen (precis som man ska göra enligt Vida).
Släng Torxen åt Helvetet! Du har ju låst kamaxlarna Du vrider ju för hand VVT rullen medurs
Libbe skrev:Det finns ett glapp i vvt rullarna.....så dom går att vrida! Helt normalt......Jag är mycket väl medveten om att det finns en normalt glapp i VVT:erna, och nej, jag har inte gjort något onormalt när bulten knäcktes. Jag har helt följt Vidas instruktioner och det gick utmärkt på båda VVTerna andra gången. Skruven var kass, det är enda svaret i den frågan, för avgas-VVTn har jag inte haft några problem att spänna fast, och insugs-VVTn gick utmärkt med en ny skruv.
Är det Drf du vred av bulten kammen?
Det jag syftar på med Torx är alltså efterspänningsproceduren man gör när remmen väl är på. Se bild från Vida.