Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
#1454779
Det vanligaste är att gasen läckt ut. Då sitter en tryckvakt som spärrar kompressorn från att gå igång.

Är du inte händigt lagd så rekommenderar jag dig att åka till nån firma som servar ac. Är snabbt gjort för dem att kolla trycken.

Vill du ändå kolla själv så skruva av ventilskyddet till påfyllningsventilen. Nu skrev du ju inte vilken modell av bil du har, så vart den sitter varierar ju. Tryck sedan med en liten mejsel eller nyckel på ventilen i mitten, det är samma modell som en däckventil. Gasen bakom ska ha agressivt tryck, småfiser det eller kommer inget alls har gasen läckt ut.

Då är det firma som gäller. Är gasen under väldigt högt tryck, så får du kolla upp felkoder, säkringar osv.
Beroende på bilmodell och årsmodell kan du testa bygla lågtrycksvakten. OBS funkar bara på den gamla modellen med två trådar. De moderna med flera trådar går ej att bygla då de skickar trycket i dataform och inte är av av/på typ.

Givetvis ska du inte köra byglat en längre tid, då tryckvakten sitter där för att skydda systemet. Utan det är bara för felsökning.

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]