Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1454736
V70II (2006) 2.5T 209 hästkrafter. Vill ta loss på vvt-kuggremshjulen. Baktill på motorn jag har tagit bort de yttre plastkåporna och ser ett kort plaströr med diverse utstående saker på. Kamremmen är borttagen liksom kuggremshjulet på vevaxeln.
För att gå vidare antar jag att plaströren måste tas bort genom att skruva loss den bult som de sitter fast med på axelns bakända dvs. bakänden på motorn. Men hur kan jag låsa kamaxeln så den inte rubbas ur sitt läge? Kamremmen är ju borttagen så den kan inte låsa axeln. Måste jag sätta tillbaka hjulet på vevaxeln och montera tillbaka kamremmen samt låsa hjulet mot karossen så det inte kan rotera?
Hoppas på ett förklarande svar.[attachment=0]CIMG1051.JPG
Tackar på förhand!
ostene
Bilagor
CIMG1051.JPG
CIMG1051.JPG (869.92 KiB) Visad 1656 gånger
av SubMarine
#1454742
Det är tänkt att man tar bort dessa triggers innan man lossar kamremmen, då behöver man inte fundera på låsning. Kan det gå att dra ett buntband mellan de båda VVT:erna så att du låser ihop dem? Skruven som du ska ta bort är inte jättehårt dragen. Eventuellt kanske det räcker om någon agerar mothåll genom att hålla i kamaxelremhjulet på motorns framsida.
av Libbe
#1454754
Vill ta loss på vvt-kuggremshjulen skriver ju TS

Då borde du skaffa kamlåsning! :P
Bilagor
2026.jpg
2026.jpg (823.89 KiB) Visad 1631 gånger
av Libbe
#1454755
1 Nolla Vevaxeln i NOLL LÄGE
2 Nolla Kamaxlarna i Noll läge
3 Häng av kamrem
4 Skruva av VVT Enheterna

Finns specialverktyg för detta att införskaffa innan skruvandet.
-Du måste kunna LÅSA Kamaxlarna när du skall dit med VVT enheterna sen igen. (Dras med ett visst Nm*)
av SubMarine
#1454771
Ja, men TS måste bort med triggerhjulen för kamaxelsensorerna för att få dit låsningssatsen (som jag förutsätter att TS har).
av Libbe
#1454794
Det är bara använda lång lite hylsa med litet spärrskaft.

Knacka sen 1 gång på spärrskaftet,så lossar den.......
av Jonas_latt
#1454909
Glöm inte nolla vvt hjulet sen.
Finns folk som nollar motorn och hänger på remmen men du måste vrida vvt hjulet fullt höger eller vänster kommer inte ihåg just nu.
Sen hänga på remmen

Får man fråga varför hjulet ska bytas? Läcker olja?
av ostene
#1455007
Ja olja läcker vid avgassidans VVT-hjul. Måste väl ta loss det för att se varifrån oljan kommer?
Hoppas att det enbart är packboxen som är paj, det blir billigare så.
av Libbe
#1455018
ostene skrev: tis 20 jul 2021, 21:53 Ja olja läcker vid avgassidans VVT-hjul. Måste väl ta loss det för att se varifrån oljan kommer?
Hoppas att det enbart är packboxen som är paj, det blir billigare så.
Det finns inget svårare! Än att leta Oljeläckage på Drivsidan .

-Jag bytte alla Packboxar rakt av!
av ostene
#1455241
Visar bild på vevaxeln och remhjulets inställning (något utdraget). Står det här rätt
mot markeringen. Den ljusa blå markeringen är till höger om hjulets markering
och den mörka blå är till vänster om hjulets makjering. Är det ok?
ostene
CIMG1056.JPG
CIMG1056.JPG (538.43 KiB) Visad 1420 gånger

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]

Löjliga priser XC70

Priset på XC70 har stora inslag av spekula[…]