Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1468669
Jaha då är det snart dax att dra runt motorn medsols via vevaxeln med hylsnyckel. Om det fungerar att dra runt motorn ett antal varv (t.ex. 10) utan att det tar stopp någonstans
kan jag då vara helt säker på att att kamremmen sitter rätt på kamremshjulen och vevaxelhjulet och motorn inte blir sönderhackad?

Kan det gå att dra runt trots att remmen sitter fel med en kuggs avstånd utan att få skador på motorn?
ostene
Måste jag använda en felkodsläsare för att få klart besked om felet eller kan jag se det på något annat sätt?
av SubMarine
#1468675
Drar du runt motorn 2 varv på vevaxeln så får du öppning och stängning av både insugsventiler och avgasventiler. Tar inget emot där så är ska det vara lugnt. Detta testet visar dock inte om du fått på remmen rätt, endast att du inte fått på den totalt fel. Om du startar motorn och den går och låter bra samt att du inte får en motorlampa/varning så är det gott nog skulle jag säga.
av Erik Å
#1468701
ostene skrev: mån 11 okt 2021, 19:35 ..kan jag då vara helt säker på att att kamremmen sitter rätt på kamremshjulen och vevaxelhjulet och motorn inte blir sönderhackad?
Njae, teoretiskt skulle det nog kunna vara så att du kan dra runt kall motor med felkuggad rem men sen när den blir varm så ändras toleranserna såpass att ventilerna faktiskt slår i kolvarna. Skulle ju kunna bli värre när VVT:n börjar justera också.
Det vittnas här om folk som har kört med en kugg fel utan att haverera motorn men ta det inte som en garanti :P
av ostene
#1471070
Står VIDA enbart för Volvos felkodsläsare eller är det en allmän beteckning?
Vilken är den billigaste felkodsläsare som duger till att se om kuggremshjulen står rätt?

ostene
av Libbe
#1473591
Vida är det system Volvo använder sig utav. OBS! Kräver Dator/Laptop*

Mig veterligen finns det ingen "Felkodsläsare som kan se" om det står rätt eller fel. Iallafall inte en handburen......

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]