Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Printz
#1454509
Hej

Jag bytte dörrar mellan mina V70n -03 or
Satte tillbaka rätt dörrsidor på rätt bil. (Innan bytet fungerade allt som det skulle)

Nu fungerar inte och fönsterhissar, yttertempmätaren och centrallås på den ena bilen. (Högtalarna fungerar)
Alla sladdar sitter som dom ska, inga synliga skador på kablage eller kontakter och inga säkringar har brunnit.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
av MickeM
#1454536
Om du flyttar över DDM och PDM till rätt bil ogen så fungerar det säkert.

Högtalarna går direkt från AUM och påverkas inte.

Men jag trodde dörr-noderna faktiskt gick att byta rakt av, såvida bilarna var identiskt utrustade och av samma CAN generation.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1454539
PDM =Passenger Door Module
DDM = Driver Door Module.

Dom styr elhissar, centrallås, backspeglar, ja allt i dörren/arna. Dom har bara ström och datasignalkablar till sig. Dom är med i nätverket i bilen.

Kommer en av dom CAN-noderna från en bil med annan utrustning, och/eller årsmodell så har den inte samma mjukvara som orginalet. Då fungerar det inte.
av MickeM
#1454540
Att den andra bilen fungerar var ju intressant.
Dom BORDE det vara kompatibelt åt andra hållet också.

Ingen säkring som gått?
DDM och PDM är några av de få noderna som kan bytas utan att "giftas in".
av Printz
#1454677
Nu har jag bytt modulerna (knappsatsen)
Nu hoppade centrallåset igång på den ena bilen men inget annat plus att allt dog på den andra bilen (som funkat hela tiden både före och efter dörrbytet)

Fler idéer nu?
av Printz
#1454883
Kan tillägga att jag kopplat bort batteriet i båda bilarna och väntat ett tag å sedan kopplat på igen utan resultat.
av Printz
#1456176
Update:

Har nu på inrådan även bytt kabelstam mellan bilarna utan resultat, även kopplat väck minuspolen och kollat säkringarna igen..

Jag begriper inte :-(
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]