Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobiasDa
#1454143
Hej!

Min backspegel i min V70N byttes ut till en på skroten pga att dess fäste var sönder och var därmed lös.
Detta var ju lite dumt, kommer man på nu efter när man inser att UEM-modulen som styr bland annat fjärrupplåsningen sitter i backspegeln. UEM styr förutom fjärrlåsning fönsterhissar och interiörbelysning, bland annat. Alla dessa funktioner fungerar som det ska. Absolut allting, utom nycklarna. Jag har varit i kontakt med Volvo och tänkte att det vore så enkelt som att föra över programvaran från den gamla till den nya, men icke. Det kan de inte göra! De kan ladda om mjukvaran på UEM-modulen till en kostnad av 1040kr, om det kommer fixa problemet vågar de inte svara på, oavsett betalar jag. Ett annat alternativ är att köpa en helt ny backspegel utan programvara som sedan gifts med bilen hos Volvo, 7-8000kr skulle detta kosta, helt absurt!

Har sett på YouTube att folk lyckats föra över UEM-modulens chip som sitter i den gamla backspegeln till den nya, och på så sätt få det att fungera.

Hur skulle ni gjort? Med tanke på att UEM-modulen fixar alla andra funktioner den ska styra utom fjärrupplåsningen, är det något så enkelt som att bara ladda om mjukvaran och para ihop mina nycklar med modulen? Eller det funkar inte så?

Annat alternativ är att Jerry rigga gamla backspegeln så att den sitter fast, trots en trasig infästning. Hur detta skulle göras vet jag inte, ännu iallafall.

Vad fan ska jag göra? Bilen funkar ju som den ska annars, men just fjärrupplåsning/låsning funkar inte överhuvudtaget, det är ju lite surt.

Absurt också att, om din backspegel i din V70 går sönder, alltså bara en plastbit så att den inte sitter fast, kan man inte byta bara den delen utan måste byta hela jävla backspegeln (UEM inkluderat) till ett saftigt pris på 7 till 8000kr...

Någon som har erfarenhet av det här eller känner till någon som löst detta problem på något smidigt sätt, som inte innebär minus 8,000kr på kontot?

Tack!
#1454728
Eller man öppnar spegelhusen med ett fisk/fals-ben och byter UEM mellan dom (inkl spegelglaset om det är ok) ,
om det nu var själva spegelhuset och inte endast fästet på takljusmodulen som hade spruckit.
I andra tillfällen är johnnype's datorprogram ovärderligt...!
#1456529
Tack för svar, fick inga notiser så trodde att ingen skrev, dum som jag var.
Serviceteknikern hos Volvo bad mig komma med den gamla backspegeln så skulle han se om han kunde fixa något så att den gick att montera igen.
Visade sig att en gänga var sönder i den, så han lyckades gänga om backspegeln och få tillbaka originalspegeln.

Så nu funkar allt igen!

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]