Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454028
Hej.
Har en Volvo S60 -05 140hk där jag ibland får upp ABS/ANTI-SLADD AVSTÄNG samt Bromsassistans serv. erfodras.

Har plockat ut felkoderna:
0122 -Bromstrycksensor 2- signal för låg
0032 -Varvtalsgivare vänster bak -Felaktig/ingen signal
0136 -Bromstrycksensor 1 och 2 -Signal utanför området

Har jämfört motståndet i vartalsgivarna bak och båda visar ca 570mohm, har dock inte lyckats få dem att ändra värde när jag snurrar på däcken. Använde Multimeter för detta. Har även gjort rent runt givaren.

Ibland har jag inge felmeddalnden och abs:en fungerar som den skall, men allt oftare får jag upp meddelandena och då stängs abs av.

Kan det vara absstyrenheten? Tacksam för alla tips och trix ni har.

Mvh Simon
#1454052
De flesta felkodsläsare kan vida live data. Kolla hjul hastighet på alla däck typ kör i 50¶kmh och se om alla visar samma hastighet.
Men en riktig felkodsläsare ska berätta vilken abs givare, krans som e trasig.
av MickeM
#1454198
Raderades koderna för att se vilka som återkommer?

I VIDA kan man se vilka som är Aktiv eller ej Aktiv.

Annars kan man focusera på felkod som uppstod för åratal sedan av tillfällig glitch och missa aktuella felet.
#1454547
Bytte idag abs-givare utan resultat. Förmodligen är det hjullaget som skall bytas då jag fortfarande inte får någon spänning från givaren. Testar att byta i veckan.

Vad tror ni om dessa felkoder?
0122 -Bromstrycksensor 2- signal för låg
0136 -Bromstrycksensor 1 och 2 -Signal utanför området

Kan man testmäta trycksensorerna och se om de fungerar? Eller är det bara att byta ut dem? Hittar inga nya sådana? Får kanske bli en hel huvudbromscylinder med givare på skroten.

Tacksam för svar.

Mvh Simon
av MickeM
#1454619
Bromsttrycksensorerna sitter på huvudcylindern och drabbas ofta av dålig kontakt. Då sätts felkoder. Dom kan också klägga igen av bristfälligt bytt bromsvätska. Rengöringsmöjligheten törs jag inte spekulera i.

Men radera alla felkoder och se vilka som återkommer.
Annars kan man jaga spöken.
#1455005
Hej!
Idag har jag bytt hjullagret och efter det så har felmeddelandena försvunnit. Öppnade det gamla hjullagret och magnetismen hade pulveriserats och försvunnit en del. Den var således inte magnetisk längre.

Håller tummarna att jag slipper tryckgivarproblemen framöver. Nu har jag ingen ABS lampa tänd i alla fall.

Tack för all hjälp.

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]