Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThinLizzy
#1454945
Lite fråga om VIDA som jag är ganska ny på. Under "nätverk" får jag upp detta(se bild). Får den då ingen kontakt med ABS, ECM och ETM? Bilen var igång och tidigare felkoder raderade. När jag går på "leverans" är det inga felkoder på dessa. Försökt hitta info el youtubeklipp men inte hittat nåt.

Kanske min reparation/lödning av ABS modul inte var så lyckad ändå :-(
Bilagor
Bil igång Vida på nätverk 2.jpg
Bil igång Vida på nätverk 2.jpg (62.02 KiB) Visad 182 gånger
av ThinLizzy
#1455064
Efter provtur visade den dessa bilder. Har kollat kransen och den är hel och blev bytt för inte länge sedan. Så nu vette tusan vad jag ska kolla efter. Krokodilkabla över till höger sidas ABS kontakt och se vad VIDA säger.
Lite märkligt att "nätverk" visade bara grönt på "live datan" :-/
Bilagor
Nätverk efter körning.jpg
Nätverk efter körning.jpg (61.24 KiB) Visad 171 gånger
ABS Live.jpg
ABS Live.jpg (80.45 KiB) Visad 171 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1455077
På den senare bilden med gröna moduler är alla moduler OK, alla kan tala med CEM där, men vänster framhjul är "blockerad". (fel på givare, kabel eller ABS-modul)
Att korskoppla sensorkablarna mellan höger och vänster givare torde ge svar på om det är givere eller ABS-modulen som strular.

Men på VIDA-bilden med röd ABS, ECM och ETM, där har bilen troligen fel på CAN-bus mellan CEM och dessa moduler.
Det är lite svårare att felsöka på CAN-bus, men man kan komma långt med ett Ohm och Voltmeter.
Felet kan ligga i CEM, men kabelfel eller fel på en av dom andra modulerna på samma CAN-bus är lika troligt.
av ThinLizzy
#1455281
Tusen tack för alla råd och tips vi fått kring detta. Nu har vår voffe sin favoritbil tillbaka(inte j*vla-dum, hög, kan inte sitta-som-folk-å-glo-i-skuffen X5a'a", (vår andrabil). :-)

Inga felkoder(VIDA el andra prg), inga lampor på instrumenteringen lyser eller nåt. Så iväg på besiktning imorgon.

Tänkte jag skulle skriva vad jag har gjort eftersom andra verkar haft problem med detta. Och jag är verkligen ingen erfaren bilmekaniker. Kör helst motorcykel och är musiker, men tjurig som satan :-D

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]