Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RockettLove
#1453479
Hejsan första inlägget här. Har ett mekprojekt och undrar vad detta beror på. Tomgångskörningen rycker som f-n (kolla videon och lyssna)

https://youtube.com/shorts/FWYcBalr8fc?feature=share
Har en 00a V70 T5 (260 Hk nånting ) som gått 29700 mil. Följande är åtgärdat med nytt:
Olja och filter
Tändstiften
Luftfilter
Batteri

Förutom det har jag mekat fram gasspjället och gjort rent och lyssnat att det fungerar.
Inne larmar den bara om lampfel halvljus.
Vore tacksam för svar 🙏🏻
av malajo
#1453493
Jag är ingen expert och kan inte komma med en massa förslag...men.....kass lmm kan ge konstig tomgång. Testa dra ut sladden till den.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av Erik Å
#1453525
Är det inte map som mäter luftmängd på tomgång, lmm vid gaspådrag?
Gummislangen till map givaren vittrar sönder, iaf på V70 mk1
MagnetiMarelli gasspjäll är ju ett (trist) kapitel för sig, hur har du konstaterat att det inte är fel där?
av RockettLove
#1453914
Hej jag har inte konstaterat spjällhuset. Bara plockade fram det (meckigt värre) och testade att det klickade vid tändningen och sen gjorde rent det enligt konstens alla regler. Nu har jag även bytt termostat för det kan vara den som krånglar har jag fått tips. Tack för snabba svar.
av KraftCore
#1454708
Hej! Har också en T5 -00, hade också orolig tomgång, för mig så hade jag felkod med misständning på treans cylinder. så bytte tändspole på treans och tomgången blev stabil efter det.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]