Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HeidiTeresia
#1452941
Undrar varför våran originalstereo dummar sig så..ett par år gick den kanon. Sen gick det inte att justera volymen, den liksom "låste sig" man fick starta om den. Sen började den bli svart lite då o då och man fick vänta en stund innan den kunde startas om, löd inte kommandona alltid. Nästan som glapp eller brott. Nu är den helt svart. Har man bilen igång reagerar den inte alls att man startar den eller nånting. Med bara tändningen på kan man få fram text på den och få valet am fm cd men när man ska välja nåt av alternativen blir den svart igen. Nån som känner igen detta och kan tala om vad vi ska göra. Evinnerligt trött på långa resor utan musik med många barn i bilen. Räcker det att bara byta originalstereo? Läste nåt om kablage under förarstolen. Kollat aäkringar kan ej finna nåt där. O. Man måste byta till originalstereo o man hittar likadan måste den då giftas in? Tacksam för vettiga tips. Dyrt lämna in på Volvo
Användarvisningsbild
av johnnype
#1453102
ICM brukar vara problemet men den är inte bara att byta som du redan misstänkt. Du måste åka in till Volvo ÅF och be dom ladda om mjukvaran om du köper en begagnad styrenhet.

Jag har en liggande som är fullt fungerande men det är inte bara att byta :(
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1457192
MJJ skrev:Leta efter en icm med samma nr som den du har så.är det bara att byta. Inga problem.
Det låt intressant, jag trodde det endast var möjligt på t.ex USA-importerad bil som inte har MOST-security aktiverad?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1457223
hmm, då borde dom bilarna inte ha MOST-security aktiverad från fabrik, något som jag trodde endast var tillfälle på några tidiga XC90-bilar och USA-bilarna.
Hela poenget med MOST-security är att det inte ska gå att nytta en annan MOST-enhet i bilen ("stöldskydd") utan att avprogrammera M-sec. +eventuellt lasta SW till den nya modulen, och så får MOST-security aktiverats innan det går att nytta bilen...

Hur som helst så går det trolig att reparera TS sin ICM , med byte av några kondensatorer och en spänningsregulator.
av MJJ
#1457236
Inga problem alls att byta icm eller hela stereon för den delen. Så länge det är samma nr på prylarna du sätter dit.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1457249
Som jiha skriver så är det inte möjligt att "bara" byta till ens samma nummer. Bara under väldigt specifika omständigheter kan du byta "rakt av". Jag listar kraven noga nedan:

Dels så finns det samma artikelnummer på ICM under modellår 2003-2006 men det är olika mjukvara på 2003/2004 och 2005/2006 eftersom detta är två olika generationer. Men de har båda SAMMA artikelnummer! :P

Jag har sparat ICM mjukvaran tillexempelvis 2003/2004 och 2005/2006 eftersom jag bytt just dessa på några XC90 när det begav sig. Fel mjukvara i fel bil gör att ICM är stendöd.

Men det räcker inte där, MOST security är påslaget från fabrik vilket gör att ett byte rakt av inte är möjligt. MOST security gör att ICM startar ca 30sekunder och stängs sedan av. Hur det tekniskt fungerar kan jag också förklara men orkar inte återigen i denna tråd. Om man får en Volvo tekniker att ladda "ITP bort" så försvinner denna begränsning. Jag kan även göra det på dessa bilar om någon är intresserad :-D

Slutsats:
Ett byte rakt av är således endast möjligt på en bil där mjukvaran "ITP bort" redan är laddad och att man köper ICM från bil av samma generation alltså från 2003/2004 i trådskaparens fall.

Men så här ligger det till och det är ren fakta samt inga spekulationer alls med i texten ovan.
av MJJ
#1457253
Så jag har enbart haft tur alltså ? 2 gånger dessutom. Har även en kompis på örebro bildemo som har gjort byte rakt av på flertalet xc90. Tror vi båda bör köpa en lott.
Där ser man.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]