Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dracc
#1452303
Hej!

Tanken töms i oroande takt, bilen luktar när jag parkerat, det bildas (obehagligt snabbt) en pöl under bilen.
Jag kröp in under, skruvade loss täckplasten, hittade läckan.
Längst fram i kröken just innan bränsleröret försvinner upp i mörkret sprutar det bensin.

Blandar ihop lite kemisk metall och kletar på, det blir bättre. Några veckor går och nu är vi här igen - bränsleröret läcker som ett såll.

Har någon en sprängskiss tillgänglig eller något liknande så jag kan få en idé om hur röret är draget?
Jag ser inte att jag kommer åt att ersätta den trasiga delen med slang - förslag på sätt att laga mottages tacksamt!

Bild
Det gråa "fältet" på bränsleröret (svart) är alltså resterna av den kemiska metallen som jag först försökte laga läckan med.
Användarvisningsbild
av dracc
#1452569
Jag ringde den lokala Volvohandlaren igår, fick reda på att reservdelen har artikelnummer 8627887. Den finns inte på lager och går inte att beställa.
Idag blev det ett besök på Biltema varifrån jag fick med mig en rulle 8 mm kopparrör.
Imorgon blir det att leka rörmokare. Önska mig lycka till!
Användarvisningsbild
av dracc
#1452648
Nu har jag varit ute i garaget igen.
Uppe vid insuget hittar jag inte röret, antar att jag måste plocka bort mer än bara luftrören och skyddskåpan som sitter över spridarna.
Nertill hittade jag denna koppling (se bilden), fattar inte riktigt hur man kopplar isär den. Tips mottages tacksamt!
Bild
Användarvisningsbild
av dracc
#1454980
Kopplingen fungerar tydligen ungefär som en vanlig Gardena.
Tryck in den lilla flänsen och röret ploppar ut.

Jag fick inte loss spridar-rail och spridarna så att byta hela röret får bli en senare historia.
Lösningen denna gången blev att gå in från hjulhuset för att kapa röret med bågfilsblad och ersätta den skadade delen med slang och dubbla rostfria slangklämmor på vardera sida.
Köpråd v90

Jo, om du hittar bil utan krok så låt […]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]