Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plastblomman
#1451569
Hej!

Har kört ett tag med meddelande där det står motorservice erfordas.
Kollat koder för detta med en ODBII läsare utan att bli klok på det. Dock har bilen fungerat som vanligt så inget jag brytt mig så mycket om. Kanske dumt men bilen är en "kör tills den tar slut" bil typ.

Idag så hände dock en väldigt spännande sak som jag misstänker hör ihop med motorservicen.

Fick upp ett meddelande om nedsatt motorprestanda vid landsvägskörning och i samma sekund så slutade gasen att fungera. Kunde trycka ner gasen och så men utan respons från bilen..
Trampa ner kopplingen, bromsade och rullade in till sidan. Kollade lite felkoder och fick fram en P0607 som tyder på fel med Control Module Performance något.

Jag vill tycka lite att bilen betett sig konstigt vid tomgång stundtals också.

Vad jag sett när jag googlat under kvällen så kan LMM vara något som förstör.
Funderar däremot på om LMM verkligen kan orsaka problem så bilen inte reagerar vid gas. Stämmer det?

Om inte, vad skulle ni säga att man bör felsöka först?
av malajo
#1451570
Jag kan inte hjälpa dig direkt men kan berätta att det är systemet som ser till att gaspedalen inte ger nån respons. Systemet har alltså sett till att du inte kan gasa över 1500 varv eller var nu gränsen ligger.

Om du inte kan tyda dina felmeddelanden själv så kanske du ska vända dig till nån annan för hjälp?
Lösningen finns säkert i felkoderna.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av MickeM
#1451648
Låt oss börja med vad du har för bil, årsmodell och motoralternativ.
Forumkategorin spänner över många modeller och motorer med stora skillnader.

Bensinmotor före 2003 så skulle jag kunna gissa på gasspjäll/gaspedal vars givare inte harmonierar, men det är aldeles för vild gissning att ta action på att köpa något.
Gasspjällrengöring möjligen.

Skriv ner ALLA felkoder i sin helhet, och kompettera informationen om bilen.
av Plastblomman
#1451924
MickeM skrev:Låt oss börja med vad du har för bil, årsmodell och motoralternativ.
Forumkategorin spänner över många modeller och motorer med stora skillnader.

Skriv ner ALLA felkoder i sin helhet, och kompettera informationen om bilen.
Ursäkta! Trodde jag fick med det.
Bilen är en 2.5t -05.

Enda felkoden jag fick upp var P0607. Den har inte dykt upp efter att jag rensade felkoderna dock.
av Plastblomman
#1454898
Jag har nu kört ca 40mil med bilen.

Både lugnt och sansat men även väldigt hetsigt där jag försökt att provocera fram felet igen.
"Tyvärr" har inget gett mig någon ny felkod eller samma problem så det verkar som att jag bara hade lite otur med en tillfällig felkod.
av Libbe
#1455733
Jaa funkar bilen? Så har du väl haft lite tur? Och samtidigt något som talar om att något är "På gång" ? Kanske en genomgång och service?

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]