Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450441
Mors,

Ska byta skivorna bak på min V70n 04. Kollar en video på YT där man avänder ett ledat spärrhandtag vilket verkar underlätta en del. Det framgår inte i videon vilken dimension man använder. Någon som kan tipsa vad jag ska köpa eller varierar det?
1/2" 1/4" eller 3/8"... vad behöver jag, en eller fler?

Tack!
av malajo
#1450454
Det jag kommer på är den där vi nsex 7mm som är ganska ovanlig. Men nu funderar jag på om det ens behövs där bak?
Vet att man behöver den för att byta fram i alla fall.


Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450455
Köper ett 7mm bits(är väl bits?) för säkerhetsskull.
Byter nog bromsbackarna när jag ändå har allt i sär... något jag behöver till det?
av MickeM
#1450456
Stålborste för navrengöring och en lämplig tång för fjäderbygeln på oket. Notera hur den sitter INNAN du tar bort den.
En ganska rejäl klubba för att få bort bakre skivan.

En översyn av handbromsen är på sin plats när ändå bakskivan är borta. Där krävs bra tång för fjädrarna. Värmetåligt fett är bra som smörja.
Glidpinnarna smörjes helst med siliconfett, men det är inte ett måste. Går med vanligt värmetåligt.

Ska du ta isär något som tex trumbromsen för handbromsen så är en före-bild tagen med mobilen värdefullt. Så du ser hur allt satt.

Du behöver också lossa hamdbromsviren inne i kupén, annars får du inte loss bromsskivan.

Se min tråd "Hur man får bra handbroms på PåV70N" i forumkategorin "Tips och Trix"
av Rutger77
#1450457
Jag antar att du byter bromsbeläggen samtidigt som bromskivorna och då är det bra att ha en större polygrip eller ännu hellre något typ av specialverktyg för att få tillbaka kolven i bromsoket. Exempelvis en sats som denna (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000019405).

Viktigt vid byte av bromsar är att noggrant göra rent alla anliggningsytor för att undvika vibrationer eller kärvande bromsklossar. Bra grejer för att göra kliniskt rent och rätt produkter att smörja med. Till exempel fett som är anpassat för gummit i glidpinnarna och inte löser upp (se till att glidpinnarna är blanka och inte repas vid rengöringen och väl insmorda vid återmontering). Spruta rikligt med roslösare runt bulthålen och kanten på bromskivan också och ta en kaffe. Rostlösaren brukar tränga in riktigt bra och underlättar verkligen att få bort skivan om den rostat fast.

Men det kanske viktigaste verktyget är ända det tunga artilleriet. Ibland sitter det helt enkelt fast och då behövs en Dora för att ge skivan en rejäl smäll. Lycka till!

Edit = mycket bra tips av MickeM att slacka handbromsen.
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450459
Grymma alla är här, stort tack!
Nu känner jag mig lite tryggare i jobbet som ska göras.
Har bara bytt tändstift olja och filter innan. Mina enda mek-erfarenheter. Men vafan, hur svårt kan det va? Jag är praktiskt lagd och tycker det roligt att kunna fixa nåt själv mer än disken och dammsugaren där hemma😀
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450461
Vad är en Dora?
Rutger77 skrev: tor 17 jun 2021, 14:14 Jag antar att du byter bromsbeläggen samtidigt som bromskivorna och då är det bra att ha en större polygrip eller ännu hellre något typ av specialverktyg för att få tillbaka kolven i bromsoket. Exempelvis en sats som denna (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000019405).

Viktigt vid byte av bromsar är att noggrant göra rent alla anliggningsytor för att undvika vibrationer eller kärvande bromsklossar. Bra grejer för att göra kliniskt rent och rätt produkter att smörja med. Till exempel fett som är anpassat för gummit i glidpinnarna och inte löser upp (se till att glidpinnarna är blanka och inte repas vid rengöringen och väl insmorda vid återmontering). Spruta rikligt med roslösare runt bulthålen och kanten på bromskivan också och ta en kaffe. Rostlösaren brukar tränga in riktigt bra och underlättar verkligen att få bort skivan om den rostat fast.

Men det kanske viktigaste verktyget är ända det tunga artilleriet. Ibland sitter det helt enkelt fast och då behövs en Dora för att ge skivan en rejäl smäll. Lycka till!

Edit = mycket bra tips av MickeM att slacka handbromsen.
av Rutger77
#1450463
iRunfast skrev:Grymma alla är här, stort tack!
Nu känner jag mig lite tryggare i jobbet som ska göras.
Har bara bytt tändstift olja och filter innan. Mina enda mek-erfarenheter. Men vafan, hur svårt kan det va? Jag är praktiskt lagd och tycker det roligt att kunna fixa nåt själv mer än disken och dammsugaren där hemma😀
Rätt inställning! :-)

Ett bra tips sådär i början är faktiskt att ha en momentnyckel. Använd en mekhandbok och kolla upp de olika momenten för hur hårt skruvarna skall dras. Till exempel glidpinnarna kan bli ett helsike att få loss om de är för hårt dragna. När du kört med momentnyckel ett tag kommer du få en bättre känsla för hur hårt saker och ting ska dras och det underlättar när du är på ställen där du inte får plats med en momentnyckel och behöver gå på känsla.

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]