Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bronze
#1450328
2003 2.4 140HK
Har just bytt kamrem och vattenpump.
Motorn går något orent efter det, lite ”durrig” gång. Jämn tomgång.
Blir inte klok på markeringarna på kamaxlarna.
Verkstadshandboken verkar syfta på att tanden till höger om markeringen på drevet ska ligga i linje med kåpans markering.
En del andra hävdar att urtaget mellan kuggarna ska linjera?
Min är ställd enligt bilderna och vevaxeln är ställd så att markeringen, vilken är i urtaget, ligger i linje med markeringen på blocket.
Kan den ojämna gången komma sig av att inte blocket är fyllt med vatten än då allt inte gått runt och termostaten öppnat eller har jag ställt något fel?
Det är vvt på insugskammen.
Tack på förhand.
Bilagor
B6A85CF4-CD80-40CE-ABDE-024EAD49AA9A.jpeg
B6A85CF4-CD80-40CE-ABDE-024EAD49AA9A.jpeg (13.99 KiB) Visad 705 gånger
128533CC-1E8B-42FF-8039-0B5242FAC773.jpeg
128533CC-1E8B-42FF-8039-0B5242FAC773.jpeg (17.48 KiB) Visad 705 gånger
E22BF63C-8AF4-4256-A02E-7DA33C9544C1.jpeg
E22BF63C-8AF4-4256-A02E-7DA33C9544C1.jpeg (19.86 KiB) Visad 705 gånger
av Andreas7777
#1450332
Lite sent tips nu kanske, men jag gjorde egna finare och mer exakta markeringar (den målade pricken som fanns på min bil lossnade dessutom) även på remmen och räknade hur många kugg på remmen det var mellan två markerade kugg på dreven, lite overkill kanske men det blev väldigt exakt, jag tyckte inte det var helt självklart hur remmen skulle sitta så det var nog bra att räkna kuggen.
av MickeM
#1450460
Man kan inte gå efter markeringarna.
Notera att yttre kugghjulet kan lossas från centrum och justeras flera mm.
Med låsta kammar ska det lossas för att ta uoo slacket när remmen spänns. Då kan hjulen vrida sig något, trots att kammen står stilla.

Det är riktigt dåligt att Haynes nämner markeringarna när dom är mycket opålitliga.

Bästa är att göra egna markeringar både på hjul, motor och rem, och dom på remmen för man mycket noga över till nya remmen och sätter efter nya markeringarna. Då blir det lika som innan.

Har man tappat bort sig, är det tyvärr så att man måste använda blockeringsverktyg för att komma rätt igen.

Men, det är inte någon kontakt eller slang som missats vid återmontaget?
Tex slangen till MAP sensorn ovanpå kylaren är "standard" att bomma.

VVT drevet skall behandlas lite olika beroende på årsmodell, har jag för mig.
av bronze
#1450508
Tackar för era svar ovan.
Egna markeringar på kamdreven gjorde jag och de står på samma ställe som innan.
Det var även gamla markeringar från någon annan och även dessa står rätt(såklart).

Mapsensor har man väl inte på en sugmotor eller?
av MickeM
#1450630
bronze skrev: tor 17 jun 2021, 19:52 Mapsensor har man väl inte på en sugmotor eller?
På 140hk och 170hk sitter MAP sensorn ovanpå kylaren, under "huvlåsplåten" med en liten slang från insugsgrenröret. Den slangen kan sota igen också.

På en Turbo är det annorlunda ang just MAP, men vad jag förstod rör det sig om en sugmotor i denna tråden.
av bronze
#1450659
Helt rätt, en sugmotor.
Jag trodde inte man hade mapsensor utan turbo :-o
Ska kolla slangen etc även om jag inte haft bort den, inte med vilje i alla fall.
Roade mig att kolla felkoder för att se om den sa något om vvt.
Signal tändspole felaktig fanns istället….
Väldigt märkligt att den skulle komma nu av alla tillfällen, ibland dyker det dock upp ”fel” vid avläsning som inte finns tycker jag.
Får forska vidare imorgon.
Tack för alla tips hittills, jag hoppas kunna meddela snart vad problemet är.
av bronze
#1450905
Ja alltså…det är bara att erkänna.

Rem och allt är rätt, jag hade lyckats rucka något på kontakten till en tändspole så därav den durriga gången.

Ibland är det bra om man litar på sig själv :x

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]