Sida 1 av 3
Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: mån 14 jun 2021, 10:02
av Andreas7777
XC70 anno 2003:
Hade lite högt CO2 på besiktningen, alla andra avgasvärden var OK. Verkstan är inne på att LLM är dålig och tänkte kolla genom att sätta dit en annan men de var inte helt säkra på det. De hittade även någon felkod som gällde läckage (oklart var).
Eventuellt måste jag ta hem den från verkstan innan de hunnit lösa problemet då vi ska på semester så jag måste kanske lösa detta själv. Finns det andra saker än LLM som kan ge högt CO2? Kan det även vara på avgassidan? Katalysatorn?
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: mån 14 jun 2021, 10:11
av LottaGroning
Det finns ju en mängd fel som kan orsaka fet bränsleblandning. T.ex trasig lambdasond eller en spridare som inte stänger, gammal motorolja etc . Enklast är ju att börja med avläsning av felkoder.
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: mån 14 jun 2021, 10:20
av Andreas7777
Ok, borde man ha dåligt lambdavärde om lambdasonden är paj, eller kan det slå på C02 enbart?
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: mån 14 jun 2021, 10:31
av LottaGroning
Enklast är om du lägger in en bild på besiktningsprotokollet och visar samtliga avgasvärden, så man kan se om lambdavärdet ligger i ytterkant .
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: ons 16 jun 2021, 12:33
av Andreas7777
Protokollet ligger i bilen på verkstaden, men lambda var 1,0 om jag inte minns fel, endast CO2 var lite högt.
Verkstaden återkom idag efter de bytt till en annan luftmassemätare men det låg i princip på samma nivå som på besiktningen.
De säger att de hittat intermittenta felkoder på tempsensor LMM och läckage LMM (fick inga exakta felkoder).
Sedan tidigare är vevhusventilationen bytt (dvs hela rubbet med oljefälla och slangar och rör).
Kan spjällhuset vara anledningen till dessa fel? Eller finns det några slangar eller dylikt är lätta/billiga att byta som man skulle kunna prova med?
Fick tips om att tanka etanol inför ombesiktning för att fuska igenom bilen, hur mycket etanol i tanken handlar det om isåfall? Vill helst inte göra det men det kanske blir nödvändigt för att slippa körförbudet...
Verkstaden skall kolla lite mer på problemet men snart är det semester i sommarstugan som gäller så det blir kanske till att meka lite själv eller lämna in till annan verkstad, alla tips är välkomna!
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: ons 16 jun 2021, 13:26
av sicnarf
Din katalysator är nog dålig.
Läs här:
https://avgassystem.se/information-katalysator.html
Knacka på katten och se om det låter ihåligt och tomt.
10-15 procent Etanol mår bilen ok av.
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: ons 16 jun 2021, 15:58
av LottaGroning
Katten, ja kanske. Men det finns ju två felkoder som kan resultera i fetare blandning.
: Felkod tempgivare (tror att motorn är kall ) = fetare blandning , högre CO.
: Tjuvluft( ger överskott på syre) = systemet fetar upp, högre CO. Kolla HC-värdet på protokollet.
Hur långt körd på motoroljan ? = gammal olja, högre CO.
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: ons 16 jun 2021, 16:21
av kebabpizza
Posta gärna en bild på protokollet vad som gäller för det pratas om olika saker i tråden.
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: ons 16 jun 2021, 17:31
av Andreas7777
Besiktningsprotokollet
Re: Högt CO2 vid besiktning - vad kan felet vara?
Postat: ons 16 jun 2021, 18:11
av LottaGroning
Det där är ju ingen ko på isen. Länge sedan service ? Lambdan fungerar ok. HC ok. Drar motorn olja ? Borde lösa sig med oljebyte t-stift luftfilter och rengöring LMM å spridare.