Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450029
XC70 anno 2003:

Hade lite högt CO2 på besiktningen, alla andra avgasvärden var OK. Verkstan är inne på att LLM är dålig och tänkte kolla genom att sätta dit en annan men de var inte helt säkra på det. De hittade även någon felkod som gällde läckage (oklart var).

Eventuellt måste jag ta hem den från verkstan innan de hunnit lösa problemet då vi ska på semester så jag måste kanske lösa detta själv. Finns det andra saker än LLM som kan ge högt CO2? Kan det även vara på avgassidan? Katalysatorn?
#1450295
Protokollet ligger i bilen på verkstaden, men lambda var 1,0 om jag inte minns fel, endast CO2 var lite högt.
Verkstaden återkom idag efter de bytt till en annan luftmassemätare men det låg i princip på samma nivå som på besiktningen.

De säger att de hittat intermittenta felkoder på tempsensor LMM och läckage LMM (fick inga exakta felkoder).

Sedan tidigare är vevhusventilationen bytt (dvs hela rubbet med oljefälla och slangar och rör).

Kan spjällhuset vara anledningen till dessa fel? Eller finns det några slangar eller dylikt är lätta/billiga att byta som man skulle kunna prova med?
Fick tips om att tanka etanol inför ombesiktning för att fuska igenom bilen, hur mycket etanol i tanken handlar det om isåfall? Vill helst inte göra det men det kanske blir nödvändigt för att slippa körförbudet...

Verkstaden skall kolla lite mer på problemet men snart är det semester i sommarstugan som gäller så det blir kanske till att meka lite själv eller lämna in till annan verkstad, alla tips är välkomna!
#1450320
Katten, ja kanske. Men det finns ju två felkoder som kan resultera i fetare blandning.
: Felkod tempgivare (tror att motorn är kall ) = fetare blandning , högre CO.
: Tjuvluft( ger överskott på syre) = systemet fetar upp, högre CO. Kolla HC-värdet på protokollet.
Hur långt körd på motoroljan ? = gammal olja, högre CO.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]