Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1450546
Kolla också att metallhylsan inte har lossnat inne i gummit i övre fjädersätena fram
Öppna huven, gunga bilen i sidled och kolla att brickan och muttern högst upp på fjäderbenen inte rör sig upp och ner i förhållande till karossen. En eller två millimeter rörelse i höjdled är väl okej men det ska inte vara flera millimeter..
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450565
...tack för all hjälp!
Bilen har varit inne hos Vanadis gummi här i Stockholm för hjulinställning ska jag kanske tillägga. Detta för att ratten står ca 12:05 när bilen går rakt fram. Håller jag ratten klockan 12:00 svänger bilen tv en aning. Vanadis gummi kunde dock inte hjälpa mig, sa att krängningshämmarna behövde bytas. Att det var spel i dem och det inte gick att justera utan att jag betalade mecken minst 3000kr för att byta defekta delar. Jag är ingen expert men kan inte känna att dom glappar när hjulen hänger fritt. (Fick åka från Vanadis Gummi 1000kr fattigare, kör fortfarande runt med sned ratt). Vad jag även upptäckte när bilen hängde fritt var att höger framhjul är det lite glapp i, ca 3-4mm/väldigt lite. Glappet finns där om jag ruckar på hjulet med händerna placerade på hjulet klockan 09:00 och 15:00. Övriga hjul sikter dikt. Jag har inga missljud vid körning/svänger. Kan det vara läge att byta hjullager fram (man byter båda samtidigt)?
FInns det möjligen någon kunnig hobbymek i eller i närheten av Stockholm som kan hjälpa mig (mot skälig ersättning så klart).

Ha en skön fredag!
av Libbe
#1450586
Att ratten står snett har inte med framvagnen att göra!

Köp bara 1 lager och byt den. Låt dom andra rulla så länge dom fungerar............

Vad fick du för 3000:- Hos Vanadis? Vad Bytte dom?
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450589
Intressant, vad kan orsaka att ratten står snett i förhållande till hjulen och hur åtgärdar jag det?
Vanadis gummi menade på att det inte gick att justera ratten om jag inte köpte nya styrleder sv honom som han skulle montera. Det var det han ville ha 3k för. Nya styrleder, montering och hjulinställning. Låter iofs rimligt men om det inte rättar till problemet är det ju konstigt då han är ett proffs?
av Libbe
#1450595
Man justerar ratten i *Rattstången/Ratt infästningen........finns ngn tråd om detta! Vill jag minnas.........
Så styrlederna har inget med att ratten sitter snett. :D
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450596
Ok, någon som kan hjälpa mig hitta tråden?
Märkligt att en firma som lever på det här är av annan uppfattning.
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney