Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
#1450605
-Vore jag som du! Skulle jag kika över Hjullagret. Är det kass? Eller inte? Kanske det räcker med att dra åt det?
Samt se över eventuella styrleder.........om dom är odugliga?
av v16v
#1450684
3-4 mm är inte så lite glapp, du behöver byta de som är glappt.
Det är ingen ide att justera framvagnen om det är glapp i den.
Om ingen har varit och pillat på ratten så ska man inte ta löst den, utan justera från styrleden så det blir rätt.
av klacken
#1450720
Libbe skrev: fre 18 jun 2021, 12:36 Man justerar ratten i *Rattstången/Ratt infästningen........finns ngn tråd om detta! Vill jag minnas.........
Så styrlederna har inget med att ratten sitter snett. :D
Det är ju precis tvärtom,styrlederna bestämmer rattens position
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450734
Är hjullager krasst så finns glappet normalt i alla riktningar, även 6 och 12. Om det just är 9 och 3 låter det som styrled/styrstag (troligt) eller styrväxel.
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450737
Ok, tack. Vid motorvägskörning kan jag ibland (inte alltid) känna tydliga vibrationer. Känns inte som det är hjulen (dom är balanserade) utan mer i själva drivet. Avtar om jag slutar gasa. Kan det vara styrlederna med? Detta uppstår i jämn fart 90-110km/h ca.
av sicnarf
#1450739
Med såna diffusa sympton är det omöjligt att få korrekt vägledning. Jag rekomenderar att du åker till en verkstad och ber de provköra den så du får ett uttalande och prisuppgift. Har du besiktning snart så kan du göra en besiktning och be killen om han ser eller känner något skumt.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]