Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448979
Hej

varit medlem här tidigare när jag ägde ett par V70.
har nu efter lite otrohet med en stor tysk biltillverkare skaffat mig en V70 2.5 140Hk -01

köpte bilen av grannen då han skulle skrota den pga problem med spjällhuset som han fått pris på 9000kr för att åtgärda samt att det var dags för kamremsbyte.
bilen är i bra skick trots sina +30k mil och jag tänkte att detta kan va en bra andra bil.

nu till problemet.
jag gjorde som många andra och beställde ett utbytes spjällhus från Atech2 och montrrade detta enligt bifogade instruktioner.
startade upp bilen och den gick bra, till och med mycket bra för att vara en 140hk.
stog dock bara på garageuppfarten och varvade lite. efter en ca 2-3 min (svårt att uppskatta exakt) så började bilen plötsligt att gå ojämt och liksom hostade/frustade som en gammal traktor.
stängde av bilen och startade upp den igen. bilen startde som den skulle med en ngt förhöjd tomgång som stegrade up till ca 2600v och sedan började den hosta/frusta igen.

tog fram min biltema ODB läsare och läste av och den ända felkod som visades var ECM-914F
försökte läsa mig till på nätet vad som kunde orsaka detta felmmedelande och kom fram till att det kunde vara felaktig spjällhus ( men det är ju bytt och borde inte orsaka dessa problem) det kunde även vara felaktig signal från gaspedalen så jag skaffade en bättre beg från skroten och bytte den utan förändring.

andra fel kunde även var felaktig strömförsöjning till spjällhus mm men det jag har mätt verkar vara rimligt 12-13v plus på rätt stift och jord fram.

så min fråga till er här på forumet som jag tror har sveriges största kompetens/erfarenheter, vart skall jag fortsätta att felsöka ngn stans? ngn som känner igen detta eller liknande problem med bara denna enda felkod?

mycket tacksam för hjälp och lite guidning. :-D

JanneFlash (nej inte den riktiga)
Senast redigerad av 1 janneflash, redigerad totalt 0 gånger.
av Timotht
#1448985
Spjällhuset måste kalibreras av en Dice m/ Vida i min ärfarenhet.

Du kan prova ta loss batteriet, vänta 10 minuter och kopla på, sänn starta bilen och låta den kalibrera sig själv over 5minuter på tomgång.

Sent from my IN2023 using Tapatalk

av janneflash
#1449010
Ok. enligt instruktionerna från atech2 så skall man koppla in det lägga på ström,slå på tändnineg (men inte starta bilen) i 1 min och sedan slå av tändningen och vänta ytterligare en minut. sedan starta bilen.

Jag har provat att koppla loss batteriet en hel natt och sedan koppla in det igen. därefter startat bilen och då verkar den gå som den skall i ca 1-2 min och så ökar varvtalet och sedan börjar den hosta igen.

skall se om jag kan hitta ngn i min bekantskaps krets som har tillgång till en Vida.
läste också att det kan vara behov av att uppdatera mjukvaran. kan man göra det med vidan?
#1456023
Hej

Problemet Löst.
Hade tydligen fått en defekt enhet från Atech2.
jag fick tag i en fungerande bil med samma nummer på enheten som jag hade från början i bilen och när vi testade den så funkade bilen som den skulle.
Kantaktade Atech2 och dom tog tillbaka enheten och testade den och kunde konstatera att den var defekt, en ny skickades med vändande post.
Tack till Atech 2 för snabb hjälp! ;-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]