Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roger82
#1448945
Hej!

Har en xc90 D5 2006. Har märkt vid kallstart någon gång att bilen hackar till lite. När jag för någon dag sedan skulle till jobbet så kom jag precis ut på vägen och bilen dog sedan tvärt. Inga som helst felmeddelanden etc.

Startmotorn gick men inga tendenser till att tända. Hämtade hjälp och skulle putta bort bilen från vägen, testade en gång till och bilen startade och gick ca en minut så att jag hann in på gården men sedan dog den igen.

Jag kollade felkoder och en aktiv felkod fanns: ECM 2350 insprutningsventil cylinder 5 - kvalificerare okänd. Jag körde tester med vida och inga fel hittades efter att jag tog bort felkoden. Bilen går som vanligt nu.

Har någon kunskap om detta fenomen? Vet ju inte nu om jag vågar lita på bilen, känns som att detta kan återkomma när som helst. Tips?

Mvh Roger
av mbc
#1448962
Kolla kablaget till spridarna, bakom spridarna.
Ta väck motorkåpan, låt motorn stå på tomgång och dra lite i kablarna bakom spridarna, gärna när det är mörkt.
Om det slår lite gnistor eller bilen dör så har du felet där.
Har varit med om detta på flera bilar.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1449106
Felkoden på spridare är ju intermittent och borde inte få motorn att stanna.

Om motorn inte får bränsle så brukar detta inte generera några felkoder. Anledning är väl att soppatorsk inte per automatik skall leda till bärgning pga. lysande motorlampa.
Fungerar förpumpen i bränsletanken och ger tryck(ca 3 bar) till högtryckspumpen?
av roger82
#1449202
Ja det ligger ju något i det du skriver. Jag funderade inte på att kolla trycket från förpumpen.

Jag ska kolla upp detta så fort jag hinner felsöka vidare. Är inte så längesen jag bytte bränslefilter men gör nog detta också för att vara säker och kolla hur befintligt ser ut. Känns ju som bränslebrist...
av roger82
#1450235
Nu så fick jag tid att ta tag i problemet! Jag tittade runt kontakterna till spridarna och när jag petade på kontakten vid spridaren så dog motorn när den stod på tomgång. Vid en närmare titt så var kabeln invirad i isoleringstape och under detta hittades två lödade skarvar som var separerade med någon ynka bit isoleringstape. När motorn vibrerade kom dessa sporadiskt i kontakt! Lödade nu om dessa och isolerade ordentligt så nu ska saken vara löst.
Bilagor
kontakt_xc90.jpg
kontakt_xc90.jpg (488.26 KiB) Visad 439 gånger

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]