Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GamblingGooby
#1448597
Hej!
Ytterst novis hemmameckare här, sitter på min kära volvo xc70 2,5t 04 , 26,5k mil och jag har haft lite problem. Det första symptomet jag ville prata om var att det är en massa oljespill på röret(vad är det för rör föresten, tror det är kylarröret men är fortfarande en förvirrad nybörjare) men enligt "familje-mekanikern" ska detta vara ett vanligt fenomen som man inte ska bry sig om. Detta har funnits där ända sen jag köpte bilen(4 år sen)
Bild

Nästa problem var att det känns som att bilen förlorar kraft i det högre spektrumet (3k+ rpm i 5an),accelerationen nästan andas om det makear sense. Ena sekunden accelerar man andra inte och sen kommer det precis som ett andetag tillbaks och försvinner lika snabbt igen. Detta började för ungefär 3 år sen.

Den slutgiltiga symptomet upptäcktes för ungefär en månad sen då jag pga en trasig oljenivåsensor(verkstaden ville ha 13k????!!! för att fixa den så sket i) och en högre oljekonsumption(som antagligen relaterar till mitt första symptom.) råkade köra på läskigt låg oljenivå, jag upptäckte då att det kom rök ur både hålet för oljestickan och påfyllningshålet, det finns även massa oljerester runt locket vilket tyder på att det "bublat" över.

Efter lite youtubande och snack med min polare så kom vi fram till två idéer, antingen att turbon är kaputt eller att motorn lider av såkallad blow by. Så då är min fråga, vad tror ni veteranare, turbo, motor eller båda?

Tack så hemskt mycket för hjälpen
Aspirerande Bilmek
Gabirel

Ber om ursäkt för uselt språk, är extremt sömnfärdig
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1448648
Kraftproblemet beror troligtvis på kärvande TCV ventil, dvs ventilen som kontrollerar laddtryck, sitter på kanten av luftfiltret, byt ut, ca 800 SEK. Kom bara ihåg var slangarna sitter, väldigt lätt att förväxla dessa.
Oljeläckaget beror troligtvis på igensatt vevhusventilation, jag hade precis samma symtom på min S60-06 2.5T vid 26000 mil. Byt ut oljefällan och gör rent banjobulten under insuget. Googla på detta, finns massor av trådar, men fixa detta fel innan motorn går hädan!!
av GamblingGooby
#1449979
Tack så hemskt mycket för hjälpen, efter att ha glott omkring så lät det extremt rimligt att det var vevhusventilationen så har börjat demmontera nu sakta men säkert.

Novis som man är behöver jag hjälp med lite bedömning samt termonologi. Först och främst så märkte jag att den började sluka ofantliga mängder olja på kort tid(cirka 1l på 3 dagar) så när jag öppnar motoruttrymmet så möts jag av olja på ställen där jag inte tror det ska vara, bilden på röret är på det röret som går mellan kylaren och turbon(?)
Bild

Bild

Bild

Bild

Slutligen så undrar jag vad typen av slangklämmor som volvo använder heter, har försökt leta men är antingen blind eller dum.

Tack så mycket på förhand
Aspirerande bilmek
av GamblingGooby
#1450476
Så nu när jag äntligen fick ut oljefällan så ser min olja ut som chokladmjölk. Min polare tror det är kylarvätska och vi har diskuterat vad anledningen är, vi snackade om topplockspackningen eller om det är packningen vid turbon så undrar om det finns någon annan orsak.

Bild
av MickeM
#1450479
oljan i fällan, eller även i tråget?
Bara i fällan är inget konstigt.

Är oljan grå/vitaktig i tråget är det sämre.
Vanligaste kylvätskeläckaget i oljan är nog oljekylaren på baksidan oljetråget.
Alla har den inte.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]