- tor 03 jun 2021, 00:20
#1448597
Hej!
Ytterst novis hemmameckare här, sitter på min kära volvo xc70 2,5t 04 , 26,5k mil och jag har haft lite problem. Det första symptomet jag ville prata om var att det är en massa oljespill på röret(vad är det för rör föresten, tror det är kylarröret men är fortfarande en förvirrad nybörjare) men enligt "familje-mekanikern" ska detta vara ett vanligt fenomen som man inte ska bry sig om. Detta har funnits där ända sen jag köpte bilen(4 år sen)
Nästa problem var att det känns som att bilen förlorar kraft i det högre spektrumet (3k+ rpm i 5an),accelerationen nästan andas om det makear sense. Ena sekunden accelerar man andra inte och sen kommer det precis som ett andetag tillbaks och försvinner lika snabbt igen. Detta började för ungefär 3 år sen.
Den slutgiltiga symptomet upptäcktes för ungefär en månad sen då jag pga en trasig oljenivåsensor(verkstaden ville ha 13k????!!! för att fixa den så sket i) och en högre oljekonsumption(som antagligen relaterar till mitt första symptom.) råkade köra på läskigt låg oljenivå, jag upptäckte då att det kom rök ur både hålet för oljestickan och påfyllningshålet, det finns även massa oljerester runt locket vilket tyder på att det "bublat" över.
Efter lite youtubande och snack med min polare så kom vi fram till två idéer, antingen att turbon är kaputt eller att motorn lider av såkallad blow by. Så då är min fråga, vad tror ni veteranare, turbo, motor eller båda?
Tack så hemskt mycket för hjälpen
Aspirerande Bilmek
Gabirel
Ber om ursäkt för uselt språk, är extremt sömnfärdig
Ytterst novis hemmameckare här, sitter på min kära volvo xc70 2,5t 04 , 26,5k mil och jag har haft lite problem. Det första symptomet jag ville prata om var att det är en massa oljespill på röret(vad är det för rör föresten, tror det är kylarröret men är fortfarande en förvirrad nybörjare) men enligt "familje-mekanikern" ska detta vara ett vanligt fenomen som man inte ska bry sig om. Detta har funnits där ända sen jag köpte bilen(4 år sen)
Nästa problem var att det känns som att bilen förlorar kraft i det högre spektrumet (3k+ rpm i 5an),accelerationen nästan andas om det makear sense. Ena sekunden accelerar man andra inte och sen kommer det precis som ett andetag tillbaks och försvinner lika snabbt igen. Detta började för ungefär 3 år sen.
Den slutgiltiga symptomet upptäcktes för ungefär en månad sen då jag pga en trasig oljenivåsensor(verkstaden ville ha 13k????!!! för att fixa den så sket i) och en högre oljekonsumption(som antagligen relaterar till mitt första symptom.) råkade köra på läskigt låg oljenivå, jag upptäckte då att det kom rök ur både hålet för oljestickan och påfyllningshålet, det finns även massa oljerester runt locket vilket tyder på att det "bublat" över.
Efter lite youtubande och snack med min polare så kom vi fram till två idéer, antingen att turbon är kaputt eller att motorn lider av såkallad blow by. Så då är min fråga, vad tror ni veteranare, turbo, motor eller båda?
Tack så hemskt mycket för hjälpen
Aspirerande Bilmek
Gabirel
Ber om ursäkt för uselt språk, är extremt sömnfärdig