XC70-01 med vibrationer i 40, 60, 80 100 km/h
Postat: tis 10 apr 2007, 04:23
Hej
Har en XC70 -01 sedan juni-06. Har i stort sett hela tiden känt vibrationer i sätet och de är som kraftigast runt 80 Km/h. Det underliga är att de finns i jämna intervaller 40, 60 80, 100 och 120 (tror jag). Undrar var det är för logik bakom det.
Har gjort åtskilliga balanseringar och så en 4-jhulsinställning. Min verkstad trodde de funnit problemet. De plockade ned kardanen och fettade in främre knuten. De menade att den ligger så nära katalysatorn och fettet torkar ut pga av värme. Tyckte mig känna en klar förbättring men det varade inte länge.
Vet inte hur mycket pengar jag lagt på balansering, nya däck osv. Läste ett inlägg om byte av skivor bak? Här ska det vara rätt nya skivor runt om. Är det så att skivorna 'småbromsar' iom skevhet eller hur kunde det lösa problemet?
Det känns inte kul med bilen längre. Känner det ideligen och man blir smått vansinnig. Jo, en sak att nämna: Tycker det blir något bättre när det regnar ute och är riktigt fuktigt. Skulle kanske också tyda på något som torkat ut och som rör sig lättare av fukten.
En ny kardanstång går visst på hela 12'...
Tacksam för alla tips, bilen känns som den har ett eget liv även i krypfart. Precis som den rör sig pga av ojämnheter i mark, ojämnheter som inte finns!
Min hustrus mindre Ford är totalt befriad från sådant och flyter fram jämfört med min. Den går också som på spår och följer vägen. Man får riktigt ta i för att lämna spåret. Min känns betydligt mer lättstyrd och jag får mer jobba med ytterst små rörelser för att hålla den på spåret.
Hälsningar
Peter
Mölnlycke
Har en XC70 -01 sedan juni-06. Har i stort sett hela tiden känt vibrationer i sätet och de är som kraftigast runt 80 Km/h. Det underliga är att de finns i jämna intervaller 40, 60 80, 100 och 120 (tror jag). Undrar var det är för logik bakom det.
Har gjort åtskilliga balanseringar och så en 4-jhulsinställning. Min verkstad trodde de funnit problemet. De plockade ned kardanen och fettade in främre knuten. De menade att den ligger så nära katalysatorn och fettet torkar ut pga av värme. Tyckte mig känna en klar förbättring men det varade inte länge.
Vet inte hur mycket pengar jag lagt på balansering, nya däck osv. Läste ett inlägg om byte av skivor bak? Här ska det vara rätt nya skivor runt om. Är det så att skivorna 'småbromsar' iom skevhet eller hur kunde det lösa problemet?
Det känns inte kul med bilen längre. Känner det ideligen och man blir smått vansinnig. Jo, en sak att nämna: Tycker det blir något bättre när det regnar ute och är riktigt fuktigt. Skulle kanske också tyda på något som torkat ut och som rör sig lättare av fukten.
En ny kardanstång går visst på hela 12'...
Tacksam för alla tips, bilen känns som den har ett eget liv även i krypfart. Precis som den rör sig pga av ojämnheter i mark, ojämnheter som inte finns!
Min hustrus mindre Ford är totalt befriad från sådant och flyter fram jämfört med min. Den går också som på spår och följer vägen. Man får riktigt ta i för att lämna spåret. Min känns betydligt mer lättstyrd och jag får mer jobba med ytterst små rörelser för att hålla den på spåret.
Hälsningar
Peter
Mölnlycke