Sida 1 av 2
Bilen sjuuunker i värde
Postat: tis 10 apr 2007, 00:51
av Seafront
Kunde inte låta bli att testa min bil på
http://www.bilpriser.se
Jösses… en värdeminskning på nästan 10 % räknat på årsbasis, men kul har man haft för pengarna.
Kanske sajten levererar glädjekalkyler men då bilen endast rullat 2500 mil och bara under tider med sommarväglag (i garaget vintertid) så kan jag kanske få något i övre delen av privatpriset, säg 181 000 kr.
Köpt den 030508 för 292 000 kr.
Resultat från sajten den 070409:
Köpris: 194 300 kr
Privatpris: 169 000 – 181 000 kr
Detta innebär total en värdeminskning med 38 % under de gångna åren och en minskning med 9,7 % räknat på årsbasis.
/
Not: Världsmarknadspriser 2007-04-10 kl 00.50
Olja (New York): $61,80 per fat (159 liter)
Olja (London): $66,59 per fat (159 liter)
Oblyad bensin: 3,85 kr/liter
Guld: 151 239 kr/kg
Postat: tis 10 apr 2007, 09:05
av NCR
10% på årsbasis är inte så farligt, jämför med en bmw femserie eller en mercedes e-klass, där snackar vi värdeminskning under första året.
Postat: ons 11 apr 2007, 10:23
av dave
Wow vilka pengar vi pratar om!
Hade en fundering: Min tjejs syster köpte en ny bil (renault) med restvärde, för att slippa dyra servicar o lagningar så byter de bil var tredje år. Tjänar de på detta tro? är det framtiden att spara ihop till en ny bil, sen köpa en ny efter tre år, förutsatt att du handlar av samma säljare så får du väl rätt mycket för den gamla? och så har du en massa garantier och slipper skatt etc. dock äger man ju inte bilen, det gör någon bank. Men sätt detta emot att köpa en tre år gammal bil, då värdeminskningen har lugnat sig och sen ha den i tre år och sen åter igen köpa en tre år gammal bil?
Funderingar.. Hm
sen Har Seafront rätt, man har nog rätt roligt för pengarna, men tror vi alla e lite lurade då vi köper en bil, hur vi än gör :)
Dave
Postat: ons 11 apr 2007, 10:28
av ljungström
dave skrev:Wow vilka pengar vi pratar om!
Hade en fundering: Min tjejs syster köpte en ny bil (renault) med restvärde, för att slippa dyra servicar o lagningar så byter de bil var tredje år. Tjänar de på detta tro? är det framtiden att spara ihop till en ny bil, sen köpa en ny efter tre år, förutsatt att du handlar av samma säljare så får du väl rätt mycket för den gamla? och så har du en massa garantier och slipper skatt etc. dock äger man ju inte bilen, det gör någon bank. Men sätt detta emot att köpa en tre år gammal bil, då värdeminskningen har lugnat sig och sen ha den i tre år och sen åter igen köpa en tre år gammal bil?
Funderingar.. Hm
sen Har Seafront rätt, man har nog rätt roligt för pengarna, men tror vi alla e lite lurade då vi köper en bil, hur vi än gör :)
Dave
Sånadär helhetslösning där allt ingår i en månadsavgift blir sällan billigare än att köpa bilen på en vanlig avbetalning och betala service osv kontant.
Postat: ons 11 apr 2007, 10:33
av dave
Ah ok, var nog lite otydlig: det handlar alltså inte om leasing för privatpersoner, utan bara att de köpte bilen med restvärde, med sikte på att byta efter tre år. Funderingen gällde om de tjänar på att göra så gentemot köpa bilen då den är ett par år äldre, då värdeminskningen planat ut.
De vill alltså ha en bil som har alla garantier kvar, de får betala för service och sådant. Men slipper skatt och kör alltid "ny bil".
Dave
Postat: ons 11 apr 2007, 10:43
av ljungström
dave skrev:Ah ok, var nog lite otydlig: det handlar alltså inte om leasing för privatpersoner, utan bara att de köpte bilen med restvärde, med sikte på att byta efter tre år. Funderingen gällde om de tjänar på att göra så gentemot köpa bilen då den är ett par år äldre, då värdeminskningen planat ut.
De vill alltså ha en bil som har alla garantier kvar, de får betala för service och sådant. Men slipper skatt och kör alltid "ny bil".
Dave
Kort sagt, nej.
Postat: ons 11 apr 2007, 10:47
av dave
Hm intressant, då har jag något o mobba henne för nästa familjemiddag... :)
Dave
Postat: ons 11 apr 2007, 11:05
av bilgalen
Fast det där låter lite som en gjädekalkyl. Grovt räknat brukar man ju säga att en bil sjunker 50% på 3år. Så skulle ju tippa på att din bil ligger lägre än 181kkr. Men den har ju iof inte gått så långt.
Kolla man grönlistan (bilhandlarnas inbyteslista) blir det ingen rolig läsning. En ren gissning är att det ligger på 120-130kkr.
Postat: ons 11 apr 2007, 13:54
av deska
bilgalen skrev:Fast det där låter lite som en gjädekalkyl. Grovt räknat brukar man ju säga att en bil sjunker 50% på 3år. Så skulle ju tippa på att din bil ligger lägre än 181kkr. Men den har ju iof inte gått så långt.
Kolla man grönlistan (bilhandlarnas inbyteslista) blir det ingen rolig läsning. En ren gissning är att det ligger på 120-130kkr.
fast det beror ju på lite. de räknar ju med standardpriser. vet inget om skicket extrautr som inte ingår i paketen etc... jag har tex dyra fälgar, r-mätare på min dessutom är den servad ca 2 ggr om året vilket e lite mkt. men har en vän som brukar ordna det. Det gör ju en del oxå. Beror helt på om man lyckas hitta en intresserad köpare. tex r-mätare tycker ju jag höjer värdet eftersom det är mkt svår att få tag på till en "icke r" bil.
men som sagt beror på. Milen betyder dock oftast mindre numera än åren om man generaliserar lite.
Postat: ons 11 apr 2007, 19:13
av Marbas
Det är ju efterfrågan som sätter slutpriset, inte säljarens tycke för bilen... (fast det hade ju jag gillat bättre)