Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60Jesper
#1445514
Har en Volvo s60 t5 som inte kyler när den står på tomgången, efter ett tag så stiger temperaturen. Kylfläkten går inte har jag kommit fram till men fläkten fungerar och har även bytt den.
Vad kan felet vara?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1446420
Efter vad jag kan se i dina tidigare postar, så har du en 2003-modell.
Den violetta kabeln går från ECM pin A7 till fläktmodulen, det går att mäta spänning på kabeln, med och utan ansluten fläktmodul,
men du borde ta bort ECM från och mäta Ohm från ECM pin A7 till den violetta kabelns kontaktstycke. (utan ansluten fläktmodul)
Glöm inte att kolla fläktmodulens 12V matning och jordning.

Dina felkoder har normalt en extra information, som t.ex "signal to low" , "signal to high" , "Signal missing" eller "faulty signal" , som berättar lite mera om vad som är fel med fläktsystemet.
av S60Jesper
#1446438
Har Biltemas felkodsläsare men det som stod var ” ECM 6110 Engine cooling Fan”, ”ECM 6100 engine cooling fan” så det berättade tyvärr inte så mycket..
Jag börjar med att testa det du skrev!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1446454
S60Jesper skrev:”Fläktmodulen”, är det den silvriga boxen som sitter på själva fläkten?
Ja :-) några säger också motstånd, eller mer korrekt: regulator.

Fläkt-regulatorn får ett PWM-styrsignal (menar jag) , från ECM, så om du startar motorn med AirCon på, eller simulerar hög kylvätsketemperatur med temp.givaren, så borde det gå att mäta en ändring i spänningen på den violetta kabeln.
Men inte alla Voltmeter tycker om en snabbt pulserande spänning. (PWM)

Glöm inte att kolla 12V matning till fläkt-regulatorn, och att jordningen är lik 0 Volt. (båda kollas gärna med en belastande provlampa, konstruerad av t.ex en halvljuslampa och en sladd)

Om du har bytt hela fläkten med hölje och regulator, och fläktregulatorn har 12V och god jordning, så är det inte mycket mer än kabelbrott kvar att kolla. (den violetta kabeln)
av S60Jesper
#1446462
Okej ska kolla den violetta kabeln ikväll! Men en fundering bara, om jag bara kopplar in själva strömkabeln till kylfläkten och låter bli att koppla i den violetta, bör inte fläkten gå konstant då?
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]