Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445080
Nu måste jag fråga råd, bilen kör mig tokig.

Problemet är att bränsletrycket sjunker till 0 på ca 10sek efter att man stänger av motorn.
Ibland hjälper det med att låte pumpen gå många gånger före starten så den hinner trycksätta röret till spridarna, då startar den.

Ja läste och talade med några montörer på Volvo här i Finland och fick veta att ända bakslagsventilen som finns är direkt i pumpen och att det var den som gått sönder. Lät vettigt, eftersom inget bränsle läcker ut eller äns doftar. Slangen från spridarna tömmer sig tillbaka in i tanken efter pumpen stannat.

Bra, då byter vi hela tanenheten och slipper problemet.
Bytte tankenheten till en bosch, bara för att märka att de inte gjorde någon skilljnad, samma problem och samma symptom fortsätter.

Nu till själva saken:

Från pumpens trycksida går det en slang, som verkar gå direkt till retursidan av pumpen, och halv vägs med denna slang finns ett T stycke varifrån det går en slang via bränslefiltret till spridarna. Volvos oe nummer 30683029
Jag har även kollar att T stycket inte innehåller bakslagsventil.

Hur i världen fungerar detta?
De jag inte begriper är att varfför i världen skulle inte trycket i systemet/slangen läcka tillbaka i tanken via retur röret, fastän pumpen har bakslag? Vad är det jag inte förstår?

Hur i värden skall spridarna hållas trycksatta efter att pumpen inte går, om enä ändan av T:t är ett öppet rör tillbaka till tanken?

Jag är alltså inte villig att tro att min nya tankenhet är trasig, eller alltså bakslaget i dens pump, ja tror att problemet ligger någon annanstans, troligtvis ända från början, men kan inte begripa mig på detta rörsystem.

Finns det faktist inget bakslag annanstans än i pumpen?
Varfför rinner inte bränslet ut till returen vid trycksatta spridare efter motorstop?

Kan någon förklara?

Bilen är en V70N 2,3 T5, B5234T3
#1445151
Jag tror att du har en bränslepump som är avsedd för en dieselmotor, dvs avsedd som förpump i tanken innan högtryckspumpen på motorn. Utanpå tror jag inte går att se någon skillnad mellan en dieselpump respektive en bensinpump.
På en bensinpump sitter en tryckregulator på returen medans det på dieselpump är det rakt rör ner i tanken.
Kolla artikelnumret på bränslepumpen så att den verkligen är till en T5:a och rätt modellår!!
#1445203
Pumpenheten är nog den rätta, Bosch 1582980138, men funderar på att om bakslagsventilen i pumpen är sönder från fabriken.

Bilen har ett väldigt konstigt fel ja inte hittar.

Första gången man startar så vägrar den starta, motorn går fint runt men inget händer, sen när man försöker direkt efter så startar den direkt.
Hjälper inte att låta pumpen bilda tryck flera gånger före man startar, verkar faktist som så att den kräver att man startar en kort stund o sen ppånytt. Då startar den alltid.
#1445361
Det verkar vara ojämn kvalitet på Boschpumparna, jag fick själv byta min som gått 1500mil: viewtopic.php?f=19&t=151248

Du kan prova att trä en slang på utgången från pumparmaturen och blåsa i den, är backventilen hel ska du inte orka blåsa igenom den.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]