Kan någon förklara bränsleförsörningens gång i en V70 T5, felsöker men hittar ej fel, tappar trycket
av kallesiro - tis 11 maj 2021, 15:33
- tis 11 maj 2021, 15:33
#1445080
Nu måste jag fråga råd, bilen kör mig tokig.
Problemet är att bränsletrycket sjunker till 0 på ca 10sek efter att man stänger av motorn.
Ibland hjälper det med att låte pumpen gå många gånger före starten så den hinner trycksätta röret till spridarna, då startar den.
Ja läste och talade med några montörer på Volvo här i Finland och fick veta att ända bakslagsventilen som finns är direkt i pumpen och att det var den som gått sönder. Lät vettigt, eftersom inget bränsle läcker ut eller äns doftar. Slangen från spridarna tömmer sig tillbaka in i tanken efter pumpen stannat.
Bra, då byter vi hela tanenheten och slipper problemet.
Bytte tankenheten till en bosch, bara för att märka att de inte gjorde någon skilljnad, samma problem och samma symptom fortsätter.
Nu till själva saken:
Från pumpens trycksida går det en slang, som verkar gå direkt till retursidan av pumpen, och halv vägs med denna slang finns ett T stycke varifrån det går en slang via bränslefiltret till spridarna. Volvos oe nummer 30683029
Jag har även kollar att T stycket inte innehåller bakslagsventil.
Hur i världen fungerar detta?
De jag inte begriper är att varfför i världen skulle inte trycket i systemet/slangen läcka tillbaka i tanken via retur röret, fastän pumpen har bakslag? Vad är det jag inte förstår?
Hur i värden skall spridarna hållas trycksatta efter att pumpen inte går, om enä ändan av T:t är ett öppet rör tillbaka till tanken?
Jag är alltså inte villig att tro att min nya tankenhet är trasig, eller alltså bakslaget i dens pump, ja tror att problemet ligger någon annanstans, troligtvis ända från början, men kan inte begripa mig på detta rörsystem.
Finns det faktist inget bakslag annanstans än i pumpen?
Varfför rinner inte bränslet ut till returen vid trycksatta spridare efter motorstop?
Kan någon förklara?
Bilen är en V70N 2,3 T5, B5234T3
Problemet är att bränsletrycket sjunker till 0 på ca 10sek efter att man stänger av motorn.
Ibland hjälper det med att låte pumpen gå många gånger före starten så den hinner trycksätta röret till spridarna, då startar den.
Ja läste och talade med några montörer på Volvo här i Finland och fick veta att ända bakslagsventilen som finns är direkt i pumpen och att det var den som gått sönder. Lät vettigt, eftersom inget bränsle läcker ut eller äns doftar. Slangen från spridarna tömmer sig tillbaka in i tanken efter pumpen stannat.
Bra, då byter vi hela tanenheten och slipper problemet.
Bytte tankenheten till en bosch, bara för att märka att de inte gjorde någon skilljnad, samma problem och samma symptom fortsätter.
Nu till själva saken:
Från pumpens trycksida går det en slang, som verkar gå direkt till retursidan av pumpen, och halv vägs med denna slang finns ett T stycke varifrån det går en slang via bränslefiltret till spridarna. Volvos oe nummer 30683029
Jag har även kollar att T stycket inte innehåller bakslagsventil.
Hur i världen fungerar detta?
De jag inte begriper är att varfför i världen skulle inte trycket i systemet/slangen läcka tillbaka i tanken via retur röret, fastän pumpen har bakslag? Vad är det jag inte förstår?
Hur i värden skall spridarna hållas trycksatta efter att pumpen inte går, om enä ändan av T:t är ett öppet rör tillbaka till tanken?
Jag är alltså inte villig att tro att min nya tankenhet är trasig, eller alltså bakslaget i dens pump, ja tror att problemet ligger någon annanstans, troligtvis ända från början, men kan inte begripa mig på detta rörsystem.
Finns det faktist inget bakslag annanstans än i pumpen?
Varfför rinner inte bränslet ut till returen vid trycksatta spridare efter motorstop?
Kan någon förklara?
Bilen är en V70N 2,3 T5, B5234T3