Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445059
Generellt samma köpråd som för V70N och S60 I.
Samma mekanik och elektonik i grunden.

Skicket och historiken på exemplaret är viktigast, men skulle annnars hellre satsa på nyare årsmodell över antalet mil rent prioriteringsmässigt.

Milen är ganska oviktigt.

Undvik 6cyl om du prioriterar tillförlitligheten.
Ingen dålig motor direkt, men dålig transmission. Kostsamt.
#1445175
Skulle generellt säga som @MickeM, att se till att den är fräsch runt om.
* Kolla rost, kolla noga undertill, i hjulhusen, kolla bronsar och skivornas skick, kolla handbrons, hjullager, under huven, kolla remmarna, vätskorna, kolla styrning och lyssna efter missljud.
* Kolla serviceboken efter hur servicen utförts OCH OM BEVIS FINNS på att kamrem etc bytts. Inget kvitto = kamrem ej bytt. DET ÄR VIKTIGT!
* Viktigast enligt mig, kolla regnumret efter vilka som ägt den.

Tyvärr så är ju i vissa fall inte de ICKE skidåkande nationerna så petnoga med hur en bil servas eller repareras. (nej jag är INTE rasist) Är det unga människor som ägt den så kan den fått slita hårt. Köp inte en bil med stor motor eftersom detta är bilar som är törstiga . Jag har en T5 och den dricker mer än vad alla personer gjorde i filmen "Tomten är far till alla barnen" t.o.m. om du ser om filmen fyra ggr. Ta det lugnt o sansat när du väljer bil så hittar du säkert en fin bil. Lycka till och välkommen ut på vägarna :)
#1445198
Jag hade inte köpt en så törstig bil. I din ålder har man oftast ont om pengar. Drivmedel är en väldigt tråkig utgift.

Det finns dieslar med under 2000 kr i skatt som går på en halvliter. Satsa på en sådan! När du får jobb sedan kan du köpa något roligare :)
#1445204
Den eller en sen S60 är faktiskt bra bilar i grunden, sen är det beroende på hur de skötts som skrivis ovan. Tror du ska provköra dessa eller är det en speciell anledning till just S80?
#1445408
Törstig är sanning med modifikation.

Kör du mycket stadstrafik?
Räkna med över litern.
Kör du landsväg är det inget svårt att hålla snitt under 0.8. Kör själv min V70N 140hk på 0.76, men då bor vi på landet ovh arbetspendlar runt 8mil/dag.

Ska man ha en diesel med skatt under 2000kr får man hosta upp rejält med pengar, jämför med en S80 för runt 20kkr i dugligt skick.
Kansle 100kkr mer.
Bara värdeminskningen på den dyrare bilen kostar massor om den så står stilla. Man får också laga ganska mycket på ett år på gamla bilen för att ens komma nära sådan värdeminskningskostnad, och en 120kkr bil är inte 0 i service/rep heller.
Lätt att räkna bort sig.

En s80 1 diesel kostar nog runt 3kkr mer i skatt än bensin dito. Det är många mil till +/- 0.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]