Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444984
Hej! Har en s60 -05 som rullat strax över 26000 mil varav 3000 mil i min ägo. Enda bekymret just nu är att det verkar sippra ut motorolja nånstans som dock inte syns. Har haft bilen i två år och byter oljan varje år på sommaren . Får meddelande om låg oljenivå senare på hösten och sen på våren nästan exakt samma tider varje gång. Får fylla på ca 700ml alltså nästan en hel 1-litersförpackning vid de tillfällena. Ser ingen olja på marken vid parkering eller några större stänk i motorutrymmet. Vid besiktningen är alla värden perfekta så vet inte riktigt om oljan då läcker ut vid förbränningen heller?
Kanske inte ska jämföra med andras bilar men både min sambo och hans farsa har varsin s60 som håller tätt hela året tills oljan ska bytas så känns lite konstigt att behöva fylla på nästan 2 liter under ett helt år? Vart tar det vägen liksom? Kanske bara missat stället det rinner ut men har inga idéer var jag ska börja kolla. Tänker även att det istället är typ oljefällan eller vevhusventilation för att det inte syns men det påverkar väl ändå värden osv?
Tacksam för svar!
#1444991
Ja kollar stickan varje gång och nivån ligger alltid strax under "strecket" för minimum dvs det har runnit ut olja. Tacksam för att givaren inte är dålig, det räcker med allt annat som larmar så fort det är fuktigt ute haha
#1444996
Jag hade samma symtom som TS på en S60 2.5T-06 vid ungefär samma miltal. Orsak var att vevhusventilationen kläggat igen med påföljd att motoroljan trycktes ut in i insuget precis innan turbon. Bytte oljefällan och gjorde rent banjobulten(i insugsröret) och sen upphörde oljeförbrukningen.

Men sen kan det ju orsaken vara som "S6024t " säger...
#1445000
S6024t skrev: mån 10 maj 2021, 22:39 Är väl så enkelt att den tar olja...
Ja men teorin om att en bil bara "tar" olja har jag aldrig riktigt köpt. Finns väl en förklaring till att den drar mer än vissa andra av samma modell? Nånstans måste det ju ta vägen..
#1445002
Hasse53 skrev: mån 10 maj 2021, 22:53 Jag hade samma symtom som TS på en S60 2.5T-06 vid ungefär samma miltal. Orsak var att vevhusventilationen kläggat igen med påföljd att motoroljan trycktes ut in i insuget precis innan turbon. Bytte oljefällan och gjorde rent banjobulten(i insugsröret) och sen upphörde oljeförbrukningen.

Men sen kan det ju orsaken vara som "S6024t " säger...
Tack för tipset! Funderar också på vevhusventilationen alltså, är lite nojjig ända sedan svärfars s60 sköt packning förra året pga igensatt oljafälla och all olja rann ut på väg hem från jobbet..
Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]