Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
#1444976
Larm V70, årsmodell 2005
Eftersom billarmet inte fungerar, står LARMSYSTEM SERV. ERFORDRAS, så har jag funderingar på att byta ut den gamla larmsirenen till en ny larmsiren.
Larmsirenen sitter ju under höger innerskärm fram. Det finns ju många bra filmer på YOUTUBE, om hur man gör för att byta ut larmsirenen.


När och om jag kommer igång med detta eventuella byte av larmsirenen vet jag inte. Jag bara spånar och funderar än så länge. Det har stått LARMSYSTEM SERV. ERFORDRAS, hela tiden som jag har haft bilen, köpte den år 2016.

Hur viktigt är det att koppla bort kabeln från startbatteriets minuspol innan man byter ut den gamla larmsirenen till en ny larmsiren?

Ska startnyckeln vara i läge två innan kabeln sätts tillbaka på startbatteriet minuspol efter monteringen av den nya larmsirenen i detta fall?

Vid vilka skruv och service tillfällen ska man koppla bort kabeln från startbatteriets minuspol?

Vid vilka slutförda skruv och service tillfällen ska man ha startnyckeln i läge två innan man kopplar tillbaka kabeln på startbatteriets minuspol?

Jag ringde Bilia idag den 10 maj 2021, tfn 0771/ 400 000 om en prisuppgift och leveranstid på en larmsiren.
Artikelnummer: VO 94 99 758 larmsiren med monteringsdetaljer och nya popnitar till innerskärmen, Pris 1796 kr, restnoterad, leverans efter 16 maj 2021.
Artikelnummer: VO 94 52 709 endast Larmsirenen, Pris 2282 kr, restnoterad, leverans efter 28 juni 2021.

VPARTS på internet säljer Larmsirenen för 2005 kr enligt.
https://vparts.se/se/signalhorn-kit-for ... 42101.html

Som sagt jag bara spånar och vet inte när eller om jag ska försöka mig på att byta ut larmsirenen, men det verkar vara ett vanligt att larmsignalens backup batteri slutar att fungera efter 8 till 10 år. Jag ser att det står mycket om detta på forumet.

Det står ju ganska mycket om detta på Internet, så jag tänkte att många på forumet har bytt ut denna larmsirenen och har bra råd att komma med ifall jag bestämmer mig för att byta ut larmsirenen.

Så kom gärna med bra råd angående detta eventuella projekt.
Filmerna på YOUTUBE som visar demontering av larmsiren, har jag redan tittat på.
Eventuellt tänkte jag använda hammare och körnare för att få bort larmsirenens fästskruv, först slå lite lätt mitt ovanpå skruvskallen med hammaren och därefter försöka slå på skruvskallen med körnare och hammare så skruven vrider sig och lossnar.

Har säkringen 5 ampere, säkring nr 8 ovanför pedalerna förarplatsen, till larmsirenen bortplockad, ska försöka komma ihåg att sätta dit den om projektet görs.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av MickeM
#1445023
Det kan räcka att ta bort batteriet i sirenen och rengöra kretskortet med lite tur.
Ligger nog goja och kortsluter nu.

Lossa batteret när elektronik lossas.
Då får du inga konfigureringsfel eller onödiga felkoder.

Tändningen i läge 2 vid återanslutning av bilbatteriet är för att OM airbag skulle smälla så är ingen i förarsätet.
Skulle gissa att 8 av 10 hempulare inte gör så.
Risken måste vara ofantligt liten.

Brytskruven måste knackas upp, precis som du skriver.
Jag har bara tejpat igen uppsågade sirener.
Sitter väl skyddad.

Du har också kontakterna på glaskrosslingan i sidorutorna i bagaget som kan ge samma text i färddatorn. Menndå finns ovkså sådan felkod i REM.
av Råraksätaren
#1445124
Tack MickeM för ett utförligt men ändå kort svar.
Om jag fattar det rätt så bör jag ta bort minuskabeln från startbatteriet först om jag kommer igång med denna skruvning.

Jag tar ibland bort startbatteriet från bilen och laddar det inomhus.
När batteriet är färdigladdat bör jag då vrida tändningsnyckeln till läge två innan jag sätter tillbaka kablarna på batteriet?
Bör alltså tändningsnyckeln alltid vridas till läge två innan startbatteriet kopplas in?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av MickeM
#1445184
Råraksätaren skrev: tis 11 maj 2021, 20:04
Om jag fattar det rätt så bör jag ta bort minuskabeln från startbatteriet först om jag kommer igång med denna skruvning.
Ja.

Råraksätaren skrev: tis 11 maj 2021, 20:04
Bör alltså tändningsnyckeln alltid vridas till läge två innan startbatteriet kopplas in?
Så säger Volvos instruktion.
Jag gör så personligen också på min egen bil, och när jag ev grejar med andras V70N men hur nödvändigt det är, vet jag inte.
av Råraksätaren
#1445271
Tack så mycket för svaren MickeM.
Om det finns någon som har mera att komma med när det gäller larmsirenen så är jag tacksam.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]