Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobiasDa
#1443881
Tjena,

Ska sälja min BMW senare till sommaren, ska börja plugga i höst och tar hellre pengarna jag kan få från BMW:n för att sedan köpa en billigare bil. Har funderat på Volvo P2, typ V70 eller S60 med 2.4 sugismotorn. Inget kraftmonster såklart men jag är bara ute efter en tillförlitlig och komfortabel bil som funkar bra norra Sverige dit jag antagligen kommer flytta till höst.

Är 2.4-motorn tillförlitlig? Kommer isåfall köpa ett fint exemplar som blivit väl omhändertaget, ingen skräpbil alltså. Säg, mellan 10,000 och 18,000 mil.

Är relativt händig med bilar, kommer kunna serva bilen samt göra enkla reparationer utan problem.

Vad säger ni, är det ett bra köp för mig som vill ha en bra bruksbil?
av ja125
#1443905
Jodå. Har ägt både V70, s60 samt s80. Varav två med 2.4 motorn. Inte haft några större problem alls. Enda som dykt upp är lite småfix man fixat på en eftermiddag samt normal service. Rekommenderar de starkt.

Stirra dig inte blind på miltalet bara. En 10-tusen milare som inte fått slitagedelar utbytta kan bli dyrare än en med 20 tusen mil bakom sig. Klassiskt på dessa är ju framvagnen som är något underdimensionerad. Håll utkik efter klonkande under provkörningen.
#1443931
Jag tycker också att det är bra bilar. Jag hade valt en -05 eller nyare för att få facelift. Då har du t.ex. antisladd, vilket i alla fall jag tycker är trevligt.

Mycket går att laga själv. Det är också fortfarande en av de vanligare bilarna i Sverige så det är många verkstäder som har kompetens att hantera dem. Relativt lite rostproblem, vilket i alla fall jag uppskattar.

Med ett fräscht exemplar bör du kunna få billigt bilägande.
av MickeM
#1456635
Lågmilare är bara onödigt dyra och har inte slitagedelarna bytta än.
= dubbelt dyrt.

Bästa miltalet för köp är nog runt 20-25 tusen.
Ingen onödig prisbild och det mesta bytt så den är i "andra andningen".

Slitdelar är förstås inte så jättedyrt.
Speciellt inte för hempulare.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]