Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1442543
WilleKarlsson skrev: fre 23 apr 2021, 19:12 Bilen är fulltankad. Men har nu kollat och det finns gnista, soppapumpen fram går men det finns inget bränsletryck när jag öppnar ventilen, plus att tändstiften var snustorra. Nån som vet ifall man ska höra den bakre pumpen eller ifall det finns en säkring till den?
Det finns ingen soppa pump fram, vad menas?
Bränslepumparna sitter i tanken bak i bilen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1442565
Gasspjället brukar pipa och vacuumpumpen kan jobba en stund.
I och med att problemen började med en utvändig tvätt så skulle jag kolla anslutningarna till elektronikmodulen. Lyft höger bakhjul, säkra med pallbock, kolla efter en platta typ tjock chokladkaka med en kabelkontakt. Lossa kontakten och spreja med 5-56, återanslut och prova.
Det är det första jag skulle göra i felsökningsväg, men sen kan det ju också vara bränslepumpen eller/och elektronikmodulen som är kass. Det kan ju också vara läge och kolla om någon säkring gått...
av WilleKarlsson
#1442570
Alla säkringar är kollade flera gånger, hade precis uppe bakhjulet och kollade på elektronikmodulen. Den var ärgad så det lossnade en bit av plasten på den plus att det var ärg i kontakten, kan man på något sätt mäta så denna fungerar?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1442580
Nej ska man mäta på den behövs ett elektroniklabb...
Gör rent kontakterna så gott det går, återanslut och prova starta.
Kommer det inte fram bensin till fuelrailen så får man fortsätta felsöka...
av WilleKarlsson
#1443544
Tjenare igen, har nu kollat vidare lite och konstanterat att pumpen som sitter under locket som sitter på höger sida under ryggstödet låter när man slår på tändningen. Upptäckte även en ventil vid bränslefiltret och där var det heller inget tryck precis som vid motorn. Hur ska jag gå vidare? Någon skrev att det fanns två pumpar i tanken, vart sitter den andra?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1443679
Finns felsökning på YouTube

Länkar till del 1 och del 2. Grundproblemet här är dålig kapacitet hos pumpen som ger felkoder dvs inte samma som ditt problem. Men du ser hur grejorna ser ut och hur han tvångskör pumpen med 12 V. Vid normal drift pulsas spänningen till pumpen så att man får rätt tryck vid fuelrailen.

Du måste ha felkoder, du får söka dej fram till bränslesystem i felkodläsaren!



av WilleKarlsson
#1444914
Tjenare igen, beställde hem den så kallade PEM boxen (3995kr inte så billig) pluggade in den och bilen startade direkt och gick bra sen. Men jag tog också och drog upp kabeln och la boxen under luckan i bagaget så kanske man slipper byta den något mer. Tack för hjälpen :)
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]