Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikfry
#1441326
Hej!

Jag har dessvärre fått mitt körkort indraget och väntar i skrivande stund på besked om spärrtidens längd. Min s60 -04 kommer ju då bli ståendes i några månader i alla fall.
Att batteriet, som redan nu inte har full kapacitet, kommer att laddas ur kan jag väl räkna med - men är det något annat som kan ta skada?
Är det värt att starta motorn och ha på tomgång då och då eller gör det saken bara värre?

En annan olägenhet är att bilen ska besiktigas senast 30 april, detta kommer ju då inte heller kunna genomföras och bilen kommer då också få körförbud. Är det dåligt för bilen (om än stillastående) att överskrida tiden för besiktning med x antal månader?

Tacksam för svar.

Väl mött!
#1441338
Stående är inga problem, kanske däcken kan sjunka/forma sig(om det får stå stående i flera år), under den tiden skulle jag t.ex. pausat bilförsäkringen och låt bilen bli avställd tills du vet när du får tillbaka körkortet. Bara och boka tid för besiktning efter du fått körkortet.
#1441342
Var blir den stående, varmgarage / kallgarage / carport / asfaltparkering / blöt gräsmatta?
Står den skyddat så är den ju ingen större fara. Fast jag gissar att du inte har den i garage, för då hade du förmodligen även haft tillgång till el och redan planerat för underhållsladdning av batteri.
Utsatt för väder och vind så får du nog åtminstone räkna med rostiga bromsar och kanske ett och annat elektronikproblem. Försök åtminstone rulla den någon halvmeter då och då och låt helst inte handbromsen vara i om det går att parkera säkert utan. Att bara starta motorn är nog bättre att låta bli.

Att ha den stående och sedan behöva besikta direkt är ju inte optimalt, helst vill man ju köra några veckor med den så man hinner slita bort rost på bromsar etc.
#1441346
Ladda batteriet en gång varje månad, eller ta bort batterijord. (ladda batteriet var tredje månad om det kopplas bort)
Fyll bränsletanken innan bilen parkeras.
Om bilen står utomhus kommer bromsskivorna att rosta rätt mycket (på västkusten iallafall) , med risk för ojämna bromsor om bilen inte rullas lite nu och då.
Tvätta bort fågelskit...
Inte parker med åtdragen P-broms.
Se till att nyckelbladet går att använda i dörrlåset, i tillfälle batteriet tar slut.

Talar vi om år (peppar,peppar..), får man tänka lite på däck, trimkörning eller motor- och bränsle-konservering.

EDIT: Storfot var snabbare...
av mikfry
#1441352
Storfot skrev: tor 15 apr 2021, 20:24 Var blir den stående, varmgarage / kallgarage / carport / asfaltparkering / blöt gräsmatta?
Står den skyddat så är den ju ingen större fara. Fast jag gissar att du inte har den i garage, för då hade du förmodligen även haft tillgång till el och redan planerat för underhållsladdning av batteri.
Utsatt för väder och vind så får du nog åtminstone räkna med rostiga bromsar och kanske ett och annat elektronikproblem. Försök åtminstone rulla den någon halvmeter då och då och låt helst inte handbromsen vara i om det går att parkera säkert utan. Att bara starta motorn är nog bättre att låta bli.

Att ha den stående och sedan behöva besikta direkt är ju inte optimalt, helst vill man ju köra några veckor med den så man hinner slita bort rost på bromsar etc.
Den står parkerad utomhus, på en plan grusparkering, så handbromsen behöver inte vara i. Jag tänkte mest på temperaturskillnaden ute, att det kan gå ned till nollan nattetid men kan stiga till 10-15 grader dagtid såhär års.

Hm okej, krävs lite planering för detta då.
Skulle nog kunna be någon i min närhet köra bilen några varv då och då om det skulle minska risken för eventuella problemen.
Kanske kan vara en bra idé att besiktiga bilen innan den 30e när den ändå är i relativt fräscht skick då också. Visst kan någon annan ta bilen till bilprovningen och närvara på besiktningen i mitt ställe?
av mikfry
#1441360
jiha1968 skrev: tor 15 apr 2021, 20:34 Ladda batteriet en gång varje månad, eller ta bort batterijord. (ladda batteriet var tredje månad om det kopplas bort)
Fyll bränsletanken innan bilen parkeras.
Om bilen står utomhus kommer bromsskivorna att rosta rätt mycket (på västkusten iallafall) , med risk för ojämna bromsor om bilen inte rullas lite nu och då.
Tvätta bort fågelskit...
Inte parker med åtdragen P-broms.
Se till att nyckelbladet går att använda i dörrlåset, i tillfälle batteriet tar slut.

Talar vi om år (peppar,peppar..), får man tänka lite på däck, trimkörning eller motor- och bränsle-konservering.

EDIT: Storfot var snabbare...
Ska tanken vara helt full alltså?
Vad är batterijord och hur tar man bort det?
Kom på nu precis också att fjärrlåset nämligen knasar lite och att bakluckan sedan ca en vecka tillbaka inte går att öpnna, där då batteriet sitter... Provade med nyckeln i låset och vred runt lite, men inget hände så, tja, det här blev ännu knepigare nu.
Förhoppningsvis handlar det om 2-3 månader.
#1441363
Ja låt någon annan besiktiga den åt dig, det kan vem som göra. Sen på vägen hem därifrån så i med en 2.8 bar i däcken om du inte redan har det, (eller mer?), tanka fullt och kör hem och ställ den. Kan du häng av minuspolen på batteriet eller så lyft ur det och ladda det ibland om du ej kan göra det där bilen är parkerad. Går du förbi den kan du ju ta bort fågelskit och sådant ibland och ställa in någon "torrboll" och hälla av det den sugit i sig med. Hade inte bemödat med att "köra en sväng" då ska den bli helt genomvarm och en bil klarar att stå några månader.
#1441367
mikfry skrev:Ska tanken vara helt full alltså?
Vad är batterijord och hur tar man bort det?
Kom på nu precis också att fjärrlåset nämligen knasar lite och att bakluckan sedan ca en vecka tillbaka inte går att öpnna, där då batteriet sitter... Provade med nyckeln i låset och vred runt lite, men inget hände så, tja, det här blev ännu knepigare nu.
Förhoppningsvis handlar det om 2-3 månader.
Ja, full bränsletank. (det kondenserar mindre då)
Batterijord: Batteriets negativ pol, minuskabeln.

Du har också ett nyckelhål till bakluckan, ta bort plastskyddet mellan handtag och skyltljus...
Och möjligen en brytare...:
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]