Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
#1441407
Eftersom alla låtsas som att de inte är intresserade så säger jag det som är den stora frågan när du fått bra tips.

Vad blev körkortet indraget för?

Jag dömer dig inte oavsett vad det är och kräver inte heller något svar. Är det fortkörning kommer nog de flesta tycka att det är lite coolt men vågar inte säga det heller. :-)

Besiktning på en bil med körförbud är inga problem om du inte hinner fixa innan även om det är bättre. Man får köra till besiktning med körförbud och även till verkstad för eventuella ågärder så länge det är närmaste vettiga väg. Det är bara det att du inte kan åka runt som vanligt i övrigt.
av mikfry
#1441425
Dextre skrev:Eftersom alla låtsas som att de inte är intresserade så säger jag det som är den stora frågan när du fått bra tips.

Vad blev körkortet indraget för?

Jag dömer dig inte oavsett vad det är och kräver inte heller något svar. Är det fortkörning kommer nog de flesta tycka att det är lite coolt men vågar inte säga det heller. :-)

Besiktning på en bil med körförbud är inga problem om du inte hinner fixa innan även om det är bättre. Man får köra till besiktning med körförbud och även till verkstad för eventuella ågärder så länge det är närmaste vettiga väg. Det är bara det att du inte kan åka runt som vanligt i övrigt.
Det är oväsentligt till min frågeställning, men jag förstår att man undrar, så ja, fortkörning är orsaken. 31 km/h över hastighetsbegränsningen som vid påträffandet var 80/kmh - hade jag legat 30 km/h över hade de inte tagit kortet vilket konstaplarna gjorde sig lite lustiga över :-) Jävligt surt är det hur som haver.

Jag ska försöka fixa besiktningen så snabbt jag kan, och sedan ta hand om bilen i största möjliga mån medans den står och väntar fint på att bli körd igen. Tack för svar!
#1441428
Vi får hoppas att det inte var under din prövotid. :-)

Du torde få två månaders återkallelsetid. Om bilen i övrigt är OK så torde bilen klara att stå så länge utan några åtgärder alls.

Om det var min bil skulle jag tankat bilen och tagit av en batteripol från batteriet. Det är viktigt att batteriet är fulladdat. Att ha bilen stående i två månader kan räcka för att tömma batteriet, speciellt om det inte är fulladdat eller om batteriet är i dåligt skick. Det är inte ovanligt att bilar på långtidsparkeringar får problem efter ett par veckor, även om bilar med bra, fulladdade batterier klarar månader.

Du bör inte låta bilen så med lite luft i däcken -- men något övertryck är inte direkt nödvändigt. Jag har tidigare haft bilar stående över vintern i många år. Det blir sällan några större problem så länge de står vettigt. Att lämna en bil på en äng stående i en massa blött gräs kan däremot snabbt skapa problem.

Det är en bra ide att fixa vissa problem innan du ställer bilen. Besiktning är en sak. En annan är att de manuella låsen är smorda och kontrollerade så att du kan ta dig in i bilen även om batteriet är bortkopplat/urladdat. Det sista är nog det viktigaste. Det blir struligt om du inte kommer in i bilen, och de problemen brukar upptäckas först efter batteriet dött.
av mikfry
#1441430
Malmstroem skrev: fre 16 apr 2021, 10:37 Vi får hoppas att det inte var under din prövotid. :-)

Du torde få två månaders återkallelsetid. Om bilen i övrigt är OK så torde bilen klara att stå så länge utan några åtgärder alls.

Om det var min bil skulle jag tankat bilen och tagit av en batteripol från batteriet. Det är viktigt att batteriet är fulladdat. Att ha bilen stående i två månader kan räcka för att tömma batteriet, speciellt om det inte är fulladdat eller om batteriet är i dåligt skick. Det är inte ovanligt att bilar på långtidsparkeringar får problem efter ett par veckor, även om bilar med bra, fulladdade batterier klarar månader.

Du bör inte låta bilen så med lite luft i däcken -- men något övertryck är inte direkt nödvändigt. Jag har tidigare haft bilar stående över vintern i många år. Det blir sällan några större problem så länge de står vettigt. Att lämna en bil på en äng stående i en massa blött gräs kan däremot snabbt skapa problem.

Det är en bra ide att fixa vissa problem innan du ställer bilen. Besiktning är en sak. En annan är att de manuella låsen är smorda och kontrollerade så att du kan ta dig in i bilen även om batteriet är bortkopplat/urladdat. Det sista är nog det viktigaste. Det blir struligt om du inte kommer in i bilen, och de problemen brukar upptäckas först efter batteriet dött.
Nä, min prövotid har gått ut men däremot har jag en till fortkörning i bagaget som var under min prövotid, klarade mig dock undan med en varning den gången. Därför är jag beredd på det värsta tänkbara beskedet från transportstyrelsen, den här gången. Väldigt klantigt misstag som inte bör ha upprepats, men det är vad det är.

Tack för tipsen i alla fall. Jag har lite att pyssla med. Måste försöka komma in i bagageutrymmet där batteriet sitter, med en baklucka som inte vill öppnas. Har aldrig nyttjat de mekaniska låsen på bilen sålänge jag haft den, så det är inte helt otänkbart att de är i behov av att smörjas. Finns det någon speciell låsolja som är bra eller funkar lite vad som helst?
#1441441
Det finns speciell låsolja. Viktigast är att du tar en olja som inte bäckar. Det fungerar också med symaskinsolja.

Det är väldigt mycket enklare att fixa låsproblem innan alla lås slutat fungera, så det är en god prioritering.

Jag har blivit gammal, och kör numera nästan alltid lagligt. När jag var yngre gick det ibland lite fortare. Jag har inte blivit av med mitt körkort någon gång -- men om polisen stått vid fel ställe hade jag också fått gå ett tag. Hoppas att du inte blir av med körkortet alltför länge (och att du lärt dig någonting. ;-) ).
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]