Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1441270
Hej! Jag har problem med kopplingen på min s60-03 med manuell växellåda. När den har stått över natten är kopplingen helt lös på morgonen o de första 7 cm är bara spel o gör ingenting, dragläget hamnar nästan i golvet och det blir extremt svårt att köra. Men när bilen blivit varm blir den normal igen, inget glapp o tar där den ska. Vad kan detta bero på? Jag har redan luftat kopplingen till ingen nytta och det läcker ingen bromsvätska någonstans ifrån, har inte hittat någon fuktig slang eller slavcylinder och vätskan har inte minskat. Idag tänkte jag att jag skulle lufta den då den var kall och slak. Då märkte jag att det låter från inne i växellådan när man trycker ner kopplingen utan växel i och bilen är avstängd. Det låter så en pip leksak nästan, ett ganska högt ”squeakande”. Har läst runt att det antagligen kan vara slavcylindern men finns det något som tyder på att det är något Annat då jag gärna slipper att ta ner växellådan. Tacksam för svar. Bifogar videon med ljudet också. Video med ljud: https://drive.google.com/file/d/1em0ozt ... p=drivesdk
#1441302
Hur långt har bilen gått ? Slitna packningar i kopplingshuvudcylindern brukar ge ifrån sig partiklar som "grumsar till " vätskan och kan ibland börja täta igen när man pumpat pedalen x antal gånger. I sällsynta fall kan även packningen i slavcylindern reagera så, men inte så vanligt. Packningarna är ju temperaturbeständiga och brukar inte bli större av vanlig motorvärme.
#1441318
Okej, men med ny huvudcylinder och ny vätska borde det vara okej? Men att jag nu har spolat ur det bitar från huvudcylindern som egentligen gjort att den höll trycket är det det du menar med att funktionen blir sämre?
#1441328
Exakt, mindre skit = större glapp = större inre läckage. Om du blir problemfri med ny huvudcylinder kan jag inte lova. Slavcylindern har ju också varit med 30k mil. Men problemet kommer ju att visa sig oftare och oftare så du lär ju börja åtgärda någonstans. Så varför inte börja med huvudcylindern ?
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?