Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V7002
#1441040
Hej på er! Jag har ett oväntat problem med min V70 02:a. I morse när jag skulle starta bilen så går den inte igång. Den bara knackar och inget mer. Men för någon månad sen testade jag batteriets kapacitet hos Volvo verkstad och det visade sig ha 100 % prestanda men nu är den död. Jag kör inte så ofta men när jag kör så blir det längre sträckor runt 30 mil. Bilen gick fredagen för 2 veckor sen och då var det inga problem. Kan batteriet laddas ut i det här milda vädret på runt 2 veckor bara? När jag får hjälp att få igång bilen måste jag byta batteriet eller kan man ladda upp det genom att köra en längre sträcka?
Mvh Filip
av Dextre
#1441062
Om det bara hänt en gång hittills så testa en gång till och se. Batteriet kan inte under normala förhållanden laddas ur bara av att stå i två veckor utan det lär ha varit något som dragit ström. Är ljus på så länge kan man inte räkna med att en startmotor går.

Se till att använda bilen på ett sådant sätt att du kör hem efter avslutad tur och att den inte står över natten någonstans där du inte kommer iväg.

Du testar att starta med kablar och starthjälp. Om laddningen fungerar så visar det sig, men du kan också mäta spänningen mellan polerna före och efter att motorn går. Run 12 V på icke-aktiv generator mot runt 14 när den laddar. Är batteriets kapacitet så dålig att laddningen inte hjälper mer än att det går att köra så lär det också visa sig genom att skicket (som mäts med testare som Volvo gjort) är dålig. Om du har tillgång till en laddare för bilbatteri så kan man köra det också. Byt inte batteri än. Den kan ha varit något tillfälligt. Jag har varit med om det också.

Om batteriproblemet visat sig genom att det inte går att starta så kan det vara andra orsaker. Glappande kontakt till startmotorn har jag haft på liknande bil. Eller andra kontaktproblem vid minuspol/jord, ärg lite här och var och så. Jag gjorde misstaget att rulla igång bilen innan jag visste att det var på problemet. Inte bra för katalysatorn.

Självklart är det möjligt att batterier pajar ihop helt plötsligt pga av andra interna fel än att kapaciteten har minskat. Då kan det ske ganska plötsligt.
av Erik Å
#1441162
Det kan bli glappkontakt inne i batteriet, det har jag råkat ut för. Ena stunden gav det normal spänning men sen när man försökte köra startmotorn var det tvärdött
Antagligen någon blybrygga mellan cellerna som hade gått av.. Det här var inget sk*tbatteri utan ett dyrt Varta Silver, relativt nytt :oops:
av MickeM
#1441189
V7002 skrev: ons 14 apr 2021, 11:28 Hej på er! Jag har ett oväntat problem med min V70 02:a. I morse när jag skulle starta bilen så går den inte igång. Den bara knackar och inget mer. Men för någon månad sen testade jag batteriets kapacitet hos Volvo verkstad och det visade sig ha 100 % prestanda men nu är den död. Jag kör inte så ofta men när jag kör så blir det längre sträckor runt 30 mil. Bilen gick fredagen för 2 veckor sen och då var det inga problem. Kan batteriet laddas ut i det här milda vädret på runt 2 veckor bara? När jag får hjälp att få igång bilen måste jag byta batteriet eller kan man ladda upp det genom att köra en längre sträcka?
Mvh Filip
Batterier kan tvärdö. Det händer.

Du kan också ha något som drar ström.
Då händer det igen, trots nytt batteri.

Larmsireren är vanlig strömtjuv.
Har en säkring man kan ta ut i felsökningssyfte. Lätt och gratis.

Även generatorns dioder, men det är komplett generatorbyte i så fall.

Knackar det från startmotorn när man försöker är det inte glapp i lilla kabeln på startmotorn. Då är den tvärtyst.
Glapp i stora kabeln i så fall, eller någonstans på minussidan. Men troligast är för låg spänning i batteriet.

Du kan både ladda det på plats inkopplat i bilen med en riktig elektronisk laddare som aldrig överstiger 14.8v, alt med vilkennladdate som helst, men då med batteriet ur bilen eller en tvåtimmars bilresa. Typ. Kör då inte motorstopp första 20min eller så...
Visst får den ström nog för start betydligt snabbare än 2tim, men för att helt ladda upp tar tid.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]