Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bensve
#1440938
Hej på er alla,har fått tag på eftermarknadsprodukt Strålkastare märket TYC till bra pris,en sak som jag grunnar på är höjd-inställningen via elmotorn,fick inget bra svar från näthandlarn,denne tyckte att ljushöjden enklast ställdes in mot en vägg och markering gjordes efter dom gamla slitna dito,in med dom nya justera och koppla elmotorn,,vad jag frågade om var hur är dom ställda från fabrik?Högt eller lågt så jag vet hur vredet i kupen skall stå innan jag sliter ur dom gamla,,nån som har peil på detta ??? Känns som att detta är ett moment 22 som kan bli väldigt svordoms framkallande.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1440945
Om du tittar noggrant på dom gamla (original Valeo) strålkastarna, så är dom trolig markerad med " 1,2% " .
Som betyder att ljusbilden får justeras 12cm lägre än höjden på ljusbilden vid strålkastaren , mätt 10 m från strålkastaren.
Sidovägs riktning kollas mot bilens riktning.
Det är inte alltid praktisk att göra så, så man nyttar gärna lite utrustning, t.ex: https://www.hella.com/techworld/uk/Tech ... tment-835/ .
Men många av oss justerar strålkastarna efter ljusbilden på vägen i tillägg till väggen, en mörk kväll,
men det är strax lite svårare norrut på sommaren iallafall :-)

Om dina gamla strålkastare har rätt justerad ljusbild, vrid vredet i kupén (LSM) till högsta ljusposition (normalposition),
parker bilen några meter från en ljus vägg, ta maskeringstejp på väggen till höjd och "asymmetri" ,
byt strålkastare och ställmotorer, kör motorerna ner-upp så du är säker på att dom fungerar ok,
justera in ljusbilden efter tejpen på väggen,
ta en sväng med bilen och kolla ljusbilden på vägen om det fortfarande är mörkt sent på kvällen...
Eller åk till närmsta bilverkstad och be dom justera ljusbilden.
av Bensve
#1440964
Tackar för en utförlig och bra information,känns som det inte blir alltför jobbigt att ställa in ljushöjden,möjligheten att bilprovningen har synpunkter det får jag ta,det hade dom även haft om mina mjölkiga plastlinser som inte håller polishen trots klarlacks behandling efter polering,tröttnat på dessa behandlingar som inte håller någon längre tid. :-)

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]