Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geflaren
#1440928
Jag blir galen snart. Jag har en v70 2007 automat som har ett klonkande ljud vid start och i krypfart det försvinner sen. Jag har bytt som det känns allt i framvagnen krängningshämmare, spindelleder, styrstag, länkarmar, drivaxlar, fjäderbenen är ca 2 år gamla. Besiktningsmannen hittade inget glapp men hörde klonket och trodde det var övrestödbenslagret på vänster sida så jag bytte det men klonket är kvar. Snälla hjälp mig vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
av Clabur
#1440987
När kommer klonket? Är det alltså bara när du kör rakt fram i krypfart? Inte när du kör över gupp? Eller byter riktning, alltså att du kör framåt efter att precis ha backat?
av Geflaren
#1440997
Clabur skrev:När kommer klonket? Är det alltså bara när du kör rakt fram i krypfart? Inte när du kör över gupp? Eller byter riktning, alltså att du kör framåt efter att precis ha backat?
Det kommer i krypfart när man kör både framåt, bakåt och när man svänger åt båda hållen. Inget när jag kör över gupp. Det låter som mest när bilen stått över natten eller längre tid.
av MickeM
#1440999
Motorfäste?

Typ övre bakre, och/eller nedre främre?

Rostig fjäder där skyddsgummi är bortnött så det låter när fjädervarven gnuggar mot varandra? Eller mot fjädertallrik.
(Gummi både på fjädern och tallrik)
Kan uteslutas/bekräftas med lite smörja på fjädern. Då tystnar det tillfälligt i så fall.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]