Sida 1 av 2

Cylinderordning

Postat: tis 13 apr 2021, 10:19
av Sweddad
Hej!

Har en VOLVO S + V70 fordonsår 2002 enligt transportstyrelsen, VOLVO V70 II (SW, P80_) 2.4 2003 140Hk enligt Biltema.
Igår sa min kodavläsare att cylinder 3 misfire, men hur ser cylinderordningen ut?

Re: Cylinderordning

Postat: tis 13 apr 2021, 10:29
av Jallemet
Felkoder brukar väl inte ha att göra med i vilken ordning cylindrarna tänder, man räknar från vänster och är det trean så är det i mitten.

Prova flytta tänspolen, nolla felkod och starta igen, får du en annan felkod än treans cylinder är tändspolen kass.

Re: Cylinderordning

Postat: tis 13 apr 2021, 11:52
av Bror1777
+ 1 jallemet
Väldigt enkel och effektiva sett att kolla .

Som tidigare sagt så räknar man från vänster sida

Tändföljden är väll 1-2-4-5-3
Om jag inte minns fel om det va de du menade

Man kan även med motorn igång testa dra ut kontak till tändspole och se/lyssna om det blir någon skillnad . Om inte det funkar kolla tändstift så dom är hela. Man kan även testa dra ut kontakten till spridare och se/lyssna skillnad.

Kolla kabelhärva


Steg efter det är väll komptest

Re: Cylinderordning

Postat: tis 13 apr 2021, 17:55
av frippe64
Nja, cylindrarna räknas vanligtvis framifrån och bakåt på motorn. Om motorn är tvärställd så är framkant på motorn vanligtvis monterad åt höger och växellådan som sitter i bakkant på motorn sitter till vänster. Således är cylinder 1 den cylinder som sitter längst åt höger. Observera också att sidorna på bilen inte byter plats bara för att man själv gör det. :-)

Re: Cylinderordning

Postat: tis 13 apr 2021, 19:50
av Jallemet
frippe64 skrev:Nja, cylindrarna räknas vanligtvis framifrån och bakåt på motorn. Om motorn är tvärställd så är framkant på motorn vanligtvis monterad åt höger och växellådan som sitter i bakkant på motorn sitter till vänster. Således är cylinder 1 den cylinder som sitter längst åt höger. Observera också att sidorna på bilen inte byter plats bara för att man själv gör det. :-)
Jag står vid "röd pil", alltså framför bilen och då blir cylinder 1 till vänster (för mig iaf), och eftersom motorn ifråga sitter i en V70n så räknar jag med att den är tvärställd.
Screenshot_20210413-194700__01.jpg
Screenshot_20210413-194700__01.jpg (70.72 KiB) Visad 9483 gånger

Re: Cylinderordning

Postat: tis 13 apr 2021, 21:10
av klacken
Höger är passagerarsidan och vänster rattsidan så man räknar från höger

Re: Cylinderordning

Postat: ons 14 apr 2021, 12:02
av MickeM
Cylindern med högsta numret är alltid närmast kraftuttaget. Dvs växellådan.

Detta är standard för alla motorer oavsett hur de är vridna. (Tex Renault4 eller Saab 99/900 med motorn bakvänt dvs kopplingen framåt i färdriktningen har cyl1 närmast torpedväggen)

Kuriosa:
Är det en V eller boxermotor är cylinderparet 1 och 2 längst ifrån kraftuttaget, och cyl1 den i rotationsriktningen.

Re: Cylinderordning

Postat: ons 14 apr 2021, 14:32
av frippe64
MickeM skrev: ons 14 apr 2021, 12:02 Cylindern med högsta numret är alltid närmast kraftuttaget. Dvs växellådan.

Detta är standard för alla motorer oavsett hur de är vridna. (Tex Renault4 eller Saab 99/900 med motorn bakvänt dvs kopplingen framåt i färdriktningen har cyl1 närmast torpedväggen)

Kuriosa:
Är det en V eller boxermotor är cylinderparet 1 och 2 längst ifrån kraftuttaget, och cyl1 den i rotationsriktningen.
Och så finns det undantag t.ex. Peugeot och Ford.

Re: Cylinderordning

Postat: ons 02 aug 2023, 15:51
av taxi
Den här tråden väcker jag helt skamlöst nu!
Bytte fel spridare på en Peugeot diesel idag, så jag kan bekräfta att man aldrig ska röra franska bilar. Gå därifrån bara, lev ett bättre och längre liv.

Re: Cylinderordning

Postat: ons 02 aug 2023, 16:24
av Erik Å
taxi skrev: ons 02 aug 2023, 15:51 .. så jag kan bekräfta att man aldrig ska röra franska bilar. Gå därifrån bara, lev ett bättre och längre liv.
Haha, jag förstår precis vad du menar. Har haft både Peugeot och Renault.. :-D