Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sweddad
#1440859
Hej!

Har en VOLVO S + V70 fordonsår 2002 enligt transportstyrelsen, VOLVO V70 II (SW, P80_) 2.4 2003 140Hk enligt Biltema.
Igår sa min kodavläsare att cylinder 3 misfire, men hur ser cylinderordningen ut?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1440862
Felkoder brukar väl inte ha att göra med i vilken ordning cylindrarna tänder, man räknar från vänster och är det trean så är det i mitten.

Prova flytta tänspolen, nolla felkod och starta igen, får du en annan felkod än treans cylinder är tändspolen kass.
av Bror1777
#1440870
+ 1 jallemet
Väldigt enkel och effektiva sett att kolla .

Som tidigare sagt så räknar man från vänster sida

Tändföljden är väll 1-2-4-5-3
Om jag inte minns fel om det va de du menade

Man kan även med motorn igång testa dra ut kontak till tändspole och se/lyssna om det blir någon skillnad . Om inte det funkar kolla tändstift så dom är hela. Man kan även testa dra ut kontakten till spridare och se/lyssna skillnad.

Kolla kabelhärva


Steg efter det är väll komptest
av frippe64
#1440934
Nja, cylindrarna räknas vanligtvis framifrån och bakåt på motorn. Om motorn är tvärställd så är framkant på motorn vanligtvis monterad åt höger och växellådan som sitter i bakkant på motorn sitter till vänster. Således är cylinder 1 den cylinder som sitter längst åt höger. Observera också att sidorna på bilen inte byter plats bara för att man själv gör det. :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1440949
frippe64 skrev:Nja, cylindrarna räknas vanligtvis framifrån och bakåt på motorn. Om motorn är tvärställd så är framkant på motorn vanligtvis monterad åt höger och växellådan som sitter i bakkant på motorn sitter till vänster. Således är cylinder 1 den cylinder som sitter längst åt höger. Observera också att sidorna på bilen inte byter plats bara för att man själv gör det. :-)
Jag står vid "röd pil", alltså framför bilen och då blir cylinder 1 till vänster (för mig iaf), och eftersom motorn ifråga sitter i en V70n så räknar jag med att den är tvärställd.
Screenshot_20210413-194700__01.jpg
Screenshot_20210413-194700__01.jpg (70.72 KiB) Visad 4903 gånger
av MickeM
#1441045
Cylindern med högsta numret är alltid närmast kraftuttaget. Dvs växellådan.

Detta är standard för alla motorer oavsett hur de är vridna. (Tex Renault4 eller Saab 99/900 med motorn bakvänt dvs kopplingen framåt i färdriktningen har cyl1 närmast torpedväggen)

Kuriosa:
Är det en V eller boxermotor är cylinderparet 1 och 2 längst ifrån kraftuttaget, och cyl1 den i rotationsriktningen.
av frippe64
#1441071
MickeM skrev: ons 14 apr 2021, 12:02 Cylindern med högsta numret är alltid närmast kraftuttaget. Dvs växellådan.

Detta är standard för alla motorer oavsett hur de är vridna. (Tex Renault4 eller Saab 99/900 med motorn bakvänt dvs kopplingen framåt i färdriktningen har cyl1 närmast torpedväggen)

Kuriosa:
Är det en V eller boxermotor är cylinderparet 1 och 2 längst ifrån kraftuttaget, och cyl1 den i rotationsriktningen.
Och så finns det undantag t.ex. Peugeot och Ford.
Användarvisningsbild
av taxi
#1549335
Den här tråden väcker jag helt skamlöst nu!
Bytte fel spridare på en Peugeot diesel idag, så jag kan bekräfta att man aldrig ska röra franska bilar. Gå därifrån bara, lev ett bättre och längre liv.
av Erik Å
#1549340
taxi skrev: ons 02 aug 2023, 15:51 .. så jag kan bekräfta att man aldrig ska röra franska bilar. Gå därifrån bara, lev ett bättre och längre liv.
Haha, jag förstår precis vad du menar. Har haft både Peugeot och Renault.. :-D

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]