Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440803
Hejsan,

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp kring dessa frågor. Jag vill köpa en automatväxlad bil som mekaniskt har få problem och som är billig i drift. Jag är inne på en Volvo S60 2.4 Automat 140hk från 2003-2009 som gått ungefär ca 10-16k mil. Jag bryr mig inte så mycket om bränsleförbrukning då jag inte kör så många mil per år, så den får gärna surpla så länge bilen är hållbar. Jag bryr mig inte heller om körglädje eller hästkrafter.

* Är detta generellt en bra bil med få fel?
* Hur är automatlådan på dessa bilar?
* Är det någon årsmodell som är bättre än de andra?
* Vad ska jag se upp för med denna modell?
* Är det någon viktig skillnad på 2.4 140 hk jämfört med 2.4 170 hk?
* Är det någon viktig skillnad på 2.4 vs 2.4T modellerna?
* Ska man undvika turbon om man vill minimera risken för problem?


Som sagt, extremt tacksam för svar kring dessa frågor.

Allt gott,
Lukas
#1440827
* Är detta generellt en bra bil med få fel?
Ja det skulle jag säga. Byt olja en gång och om året och serva enligt plan så rullar de många många problemfria mil.
* Hur är automatlådan på dessa bilar?
Sämre hållbarhet såklart än manuella men inte värre än någon annan bil från den tiden. Känn efter under provkörningen så att den växlar rätt. Att byta olja i lådan ingår inte i vanlig service men jag rekommenderar det ändå.
* Är det någon årsmodell som är bättre än de andra?
De allra första årsmodellerna hade väl lite barnsjukdomar men -05 och uppåt är det mesta borta.
* Vad ska jag se upp för med denna modell?
Framvagnen är ganska klent byggd och kan gärna ge missljud efter ett visst antal mil. Inget jättekostsam process.
* Är det någon viktig skillnad på 2.4 140 hk jämfört med 2.4 170 hk?
Nej samma motor, annan mjukvara. Har för mig att utväxlingen kan skilja något bara men är osäker.
* Är det någon viktig skillnad på 2.4 vs 2.4T modellerna?
* Ska man undvika turbon om man vill minimera risken för problem?
Turbo är väl alltid en extra sak som kan gå sönder så om du inte är intresserad av den extra effekten är det väl bäst att köra utan. Finns mycket mer och billigare bilar att välja på med 2.4 motorn. Större chans att de körts lugnare också.

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]