Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kennet135
#1440717
Hej.

Varningslampan för avgasrening tänds på panelen, alltså den gula lampan som ser ut som en motor.
Jag körde en OBD-test för att se vad det var.
Jag fick upp följande: Felkod P2187. System top lean at Idle Bank 1.

Jag har raderat felkoden och då släcks varningslampan.
Mitt problem är att denna varning återkommer när jag startar bilen efter ett kortare stopp, ex. för att tanka eller vänta på något i 5-10 minuter. Varningen tänds enbart när jag startar om med relativt varm motor.
Varningen visas aldrig efter en kallstart.
För övrigt går bilen bra, stabil tomgång, inga motorproblem alls märks.
Jag besiktigade bilen för nån vecka sedan och avgasvärdena var helt ok.

Det är en Volvo V70 2.5 Turbo 2004 det handlar om.
Bilen har rullat drygt 22 000 mil. Jag bytte luftfilter för mindre än 2 000 mil sedan.
Olja och oljefilter byter jag regelbundet.

Kan någon duktig här på forumet tipsa om hur och varför detta problem uppstår?
Och hur jag kan bli av med det permanent.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1440795
Motorn drar troligen falskluft mellan MAF och innloppsventiler, eller motorn har en större läcka på avgasgrenrör/turbo innan övre O2-givare.
Kolla sprickor på alla slangar, stora och små, lösa bultar på grenrör, lyssna efter oljud.

Mät Short Term Fuel Trim (STFT) och Long Term Fuel Trim (LTFT) med värm motor.
Addera värde från STFT och LTFT = FT (FT borde vara +/- 5 totalt)

Varva motorn, se om FT går neråt på högre varv/last = vakuumläcka , MAF, IAT/MAP sensorer
Högre FT vid högre varv = bränslefilter/pump/tryckgivare på FuelRail, MAF IAT/MAP sensorer
Kola värde från MAF, IAT/MAP, Bränsletryck, se om signalen från 02-givaren (B1S1) rör sig/pulsar normalt.

Se om FT går neråt vid att spreja Bromsrengöring/Propan/Butan på motorn, från MAF till och med insugsgrenrör, också på gasspjället under grenröret.
En röktest av hela inloppet till motorn (efter MAF) rekommenderas om den inte reagerar på "bromsrengöringen".
av efraiem1
#1552845
Blir en bump här.
Men kan man läsa ut STFT och LTFT med vanlig obd och torque?
Eller behöver jag köra vida?
Vilken styrenhet är det jag ska kika under isf?


Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

MY24 Early har bensinvärmaren, Late har el[…]

Nya eller gamla V60

@NotAnotherSheep , Är nog ändå b&[…]

@ThorHammer , Ja det ger en ok riktlinje det d&au[…]

Val av bromsskivor bak

@III , Kommer bli bra. Kört med Ate sedan 20[…]